آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۱
جامعه
۱۷

معاون وزیر بهداشت: 47 میلیون ایرانی غذای نامناسب می خورند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: 47 میلیون نفر در کشور غذای نامناسب مصرف می کنند، 19 میلیون نفر تحرک خوبی ندارند، پنج میلیون نفر سیگار می کشند و 15 میلیون نفر چربی خون بالادارند و هفت میلیون دیابتی در کشور وجود دارد.

به گزارش فارس، علی اکبر سیاری افزود: طبق ارزیابی بین سال های 80 تا 91 حدود 4 درصد کودکان 15 تا 23 سال در کشور کمبود ویتامین D داشته اند که اکنون به 24 درصد رسیده، یعنی شش برابر شده است.وی خاطرنشان کرد: کمبود این ویتامین در زنان باردار در برخی استان ها تا 91 درصد می رسد و این به معنی پوکی استخوان، شکستگی مفصل ران و هزینه های هنگفت است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت یادآور شد: بالاترین آمار سزارین در کشور به استان گیلان اختصاص دارد که باید مسئولان سلامت این استان ها پاسخگو باشند و باید پزشکی که بیشترین سزارین را انجام می دهد شناسایی کنند.

وی در مورد کوتاهی قد در کشور هم توضیح داد: کوتاهی قد به معنی گرسنگی و فقر است، به عبارت 6.8 درصد کودکان زیر پنج سال دچار کوتاهی قد هستند که بیشترین آمار مربوط به استان سیستان و بلوچستان با شاخص 20.7 درصد است.سیاری ادامه داد: چون اولین عامل خطر در کشور غذای ناسالم است، کارشناسان تغذیه به سیستم بهداشتی اضافه و کارشناسان روان و مددکار اجتماعی نیز در شبکه های بهداشت مستقر خواهند شد.

این مقام مسئول خبر داد: هم اکنون 1995 خانه بهداشت در دست ساخت است که تا بهمن امسال امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت عنوان کرد: تامین و تجهیز مراکز بهداشتی و روستایی، بهبود مراکز سکونت پزشکان در روستاها، تامین خودرو برای نظارت بر خانه های بهداشت و تامین کمبود پایگاه ها از طریق خرید و تجهیز در شهرهای زیر 50 هزار نفر از محورهای برنامه بهداشتی در طرح تحول است.

وی ادامه داد: هم اکنون 37 هزار بهورز داریم، اما 5000 پست خالی است، پزشکان نیز باید 8000 نفر باشند و 3000 نفر کمبود داریم. معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سیمای بیماری ها عنوان کرد: 19 میلیون نفر در کشور فشار خون دارند، 50 درصد آنها از این بیماری بی اطلاعند و 83 درصد از مرگ ها در سال با فشار خون مرتبط است که این بیماران باید شناسایی شوند.سیاری یادآور شد: برنامه واکسیناسیون جدید تا مهر اجرا می شود که دو واکسن پنتاوالان و پنتوموکوک به این برنامه اضافه می شود.