آرشیو چهارشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۴۹
ویژه
۱۲

شهرها جلوه گاه تمدن انسانی

علی پریشان احمد علمداری

شهرهای عصر حاضر به عنوان جلوه گاه تمدن انسانی خاستگاه پیچیده ترین مشکلات و چالش هایی هستند که پا به پای پیشرفت دانش بشری حرکت می کنند و بعضا از آن پیشی می گیرند. شهرهای کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند و فراخور سابقه تاریخی و جایگاه کنونی آنان، مدیران شهری را با مشکلات گوناگون در زمینه های حمل و نقل، محیط زیست، بافت های فرسوده، فقر، مسکن و غیره روبه رو نموده اند.

در این رابطه شهرداری ها به عنوان مهم ترین رکن مدیریت شهری با توجه به حجم وسیع و تنوع وظایف و فعالیت هایشان افزایش انتظارات و توقع شهروندان از یک سو و محدودیت منابع از سوی دیگر با پیچیدگی و چالش های فراوانی رو به رو هستند به نوعی که اداره شهرها به شیوه های سنتی امکان پذیر نبوده و ضروریت مدیریت شهرها بر اساس تفکر و روش های علمی دو چندان شده است و در این راستا برنامه ریزی شهری به عنوان زیربنای مدیریت علمی در جهت توسعه و عمران شهرها محسوب می شود.

بر این باوریم که نقش همیاری، همدلی و همت و تلاش جانانه در توسعه و ترقی همه جانبه در ابعاد مختلف جامعه و پیشرفت های امور شهری را نمی توان نادیده گرفت و تحقق این امر با همفکری و همدلی شما شهروندان و عملکرد مسوولان امکان پذیر است چرا که ارشادات شما بهترین سرمایه ها در این مسیر پرتلاطم است.

گرچه در گام های آغازین راهیم، اما با توکل بر پروردگار یگانه و یاری خالصانه شهروندان فهیم و مسوولان بزرگوار، چشم انداز آینده را روشن و کارساز ارزیابی نموده و امیدوارم که خداوند توفیق عمل خالصانه و خیرخواهانه را به همه دست اندرکاران مجموعه شهرداری ارزانی بدارد و بر این باور و پیمان اگر توفیقی حاصل آید به یکایک شهروندان و مردم عزیزمان تعلق دارد.

امید است توفیق همراهی و همدلی همه دلسوزان این شهر نصیب اینجانبان شود و امید ما، تحقق آرزوی همیشگی شهروندان و تبدیل شهر جم به شهر زندگی، شهر اخلاق، شهر فرهنگ و شهر نشاط است. این شعار زمانی تحقق خواهد یافت که شهروندان، مجموعه شهرداری را به عنوان خادمان خود بدانند چرا که همیشه «شهر را شهروند می سازد.»

رییس شورای اسلامی شهر جم*

شهردار جم*