آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۵۷
ایران زمین
۲۰

رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال

لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان در مراسمی توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رونمایی می شود.

مهران سرمدیان، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار داشت: امسال در حاشیه آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان که در دومین جمعه مهر برگزار می شود، از لوح ثبت جهانی این آیین رونمایی خواهد شد.

وی، آیین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان را یک رویداد فرهنگی و مذهبی دانست و گفت: این مراسم هر ساله جمعیت عظیمی را به دور خود جمع می کند که این اجتماع عظیم سال به سال پویاتر و منسجم تر می شود.

این مسئول ادامه داد: از شاخص های مهم آیین سنتی و مذهبی قالیشویان این است که بر خلاف آیین های مذهبی دیگر از تقویم شمسی تبعیت می کند و همه ساله در دومین جمعه مهر برگزار می شود و این در حالی است که روز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) اواخر ماه جمادی الثانی است.

به گزارش فارس، دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان عنوان کرد: همچنین به منظور تبیین ارزش ها و ریشه های اعتقادی و تاریخی و معرفی هرچه بهتر مراسم قالیشویان، همایش حماسه اردهال همراه با 2 نشست تخصصی با موضوعات «تبیین آیین گردشگری مذهبی» و «معرفی آیین سنتی قالیشویان» با حضور مهمانان داخلی و خارجی از جمله برخی سفرای کشورهای اسلامی و موسسه اکو در این شهرستان برگزار می شود.