آرشیو چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۶
اندیشه
۸

اصول ارتباط جمعی

کتاب «اصول ارتباط جمعی» حاوی مطالبی درباره اهمیت ارتباطات و ضرورت اطلاع رسانی سریع به افراد در موقعیت های مختلف است. این کتاب شامل 11 فصل بوده و عناوین آن عبارتند از: اطلاعات، ارتباطات، انواع ارتباطات، نظریه های ارتباط جمعی، ارتباطات، آموزش، اوقات فراغت، ویژگی های وسایل ارتباط جمعی، وسایل ارتباط جمعی و توسعه سیاسی، رسانه و تبلیغات، ساختار سازمانی وسایل ارتباط جمعی، رسانه آموزش و توسعه روستایی و ارتباط نوشتاری، گفتاری، تصویری و مدیریت رسانه.

در فصلی از این کتاب با عنوان ارتباطات، آموزش، اوقات فراغت می خوانیم: دیدن یا شنیدن مداوم خشونت از طریق رسانه باعث می شود پاسخ عاطفی نسبت به خشونت کاهش یابد و به نوعی درجه مدارای جامعه برای پذیرش و قبول رفتارهای خشن افزایش یابد، ولی گروهی دیگر اعتقاد دارند ​ برنامه های رسانه ها از جمله تلویزیون شامل نمونه های بسیاری از رفتارهای خوب است، برنامه هایی در آن مردم با مهربانی، جوانمردی و سخاوت رفتار می کنند، بنابراین می تواند اثرات بسیار مفید و مثبتی نیز در رفتارهای مخاطبان، از جمله کودکان داشته باشد.

براساس نظریه پالایش تماشای خشونت از طریق تلویزیون می تواند مجرایی برای تخلیه کشش های سرکوب شده نسبت به خشونت ایجاد کند. براساس این نظریه، که اولین بار توسط ارسطو مطرح شد، بعد از تماشای خشونت، کشش های انباشته شده فرد برای انجام رفتار خشن تخلیه می شود، در نتیجه فرد خشونت کمتری از خود بروز می دهد.

نکته قابل توجه در بررسی هایی که در این باره صورت می گیرد، این است که نباید توانایی ها و تفاوت های فردی را نادیده گرفت و یک نظر یا فرض را تعمیم داد.در بخش دیگری از اثر، نویسنده به تحقیقی میدانی درباره مقایسه رادیو با تلویزیون در ارتباط با خشونت در جامعه اشاره می کند: فش باخ در این زمینه تحقیقی با دانش آموزان کلاس ششم انجام داد و میزان پرخاشگری را در دو شهر که یکی رادیو و یکی تلویزیون داشت، بررسی کرد. نتیجه حاکی از آن بود که نمره های پرخاشگری ضداجتماعی دانش آموزان ششم در شهر دارای رادیو بالاتر از شهر دارای تلویزیون است، به عبارت دیگر، نتیجه تحقیق بیانگر آن بود که تلویزیون می تواند پرخاشگری ضداجتماعی را کاهش دهد. این اثر که تالیف دکتر محمود اکرامی فر است، توسط نشر ایوار به چاپ رسیده است.