آرشیو چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۶
جامعه
۱۷

اصلاح بخشنامه کاهش حقوق بازنشستگان در مجلس

بخشنامه چندی پیش معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری مبنی بر حذف حق بیمه از اضافه کار کارگران و کارمندان که زمینه کاهش چشمگیر حقوق آنها را هنگام بازنشستگی فراهم می کرد و به همین دلیل موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده بود، باعث شد تا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن غیرکارشناسی خواندن این بخشنامه، از بررسی واصلاح آن از سوی مجلس خبر دهد.

محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با مهر با اشاره به این که بخشنامه جدید دولت مبنی بر حذف حق بیمه از اضافه​کار کارمندان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مجلس اصلاح می شود، افزود: اجرای بخشنامه جدید موجب کاهش حقوق بازنشستگان می شود و به همین دلیل در مجلس بررسی و اصلاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: با حذف حق بیمه اضافه​کاری از حقوق کارکنان، حقوق این افراد 20 تا 30 درصد در زمان بازنشستگی کم می شود که این اصلاعادلانه نیست.

سعیدی با اشاره به این که مشخص نیست معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری بخشنامه جدید را با چه هدفی امضا و ابلاغ کرده است، توضیح داد: قرار است طی روزهای آینده ابتدا مسئولان تامین اجتماعی به کمیسیون اجتماعی مجلس دعوت شوند و در این​باره توضیح دهند، چرا باید بازنشسته ای که سال های زیادی را حق بیمه پرداخت می کند پس از بازنشستگی به یکباره حقوق و مزایای وی کم شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اصلاح مدیریت و ساختار پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی و بدهی هایی که شامل حال بازنشستگان می شود و... از اقداماتی است که دولت باید برای رفع مشکلات بازنشستگی انجام دهد.

به گفته وی، اکنون بدهی دولت به تامین اجتماعی بسیار زیاد است و هر ساله بر میزان این بدهی افزوده می شود، در حالی که می توان با پرداخت بموقع آن در سال از انباشته شدن مطالبات بازنشستگی و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی کاست.

سعیدی از ناپخته بودن این بخشنامه خبر داد و اظهار کرد: کاهش حقوق بازنشستگان تصمیم ناپخته ای است که باید اصلاح شود و قطعا کمیسیون اجتماعی در این باره واکنش نشان می دهد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که اجرایی شدن بخشنامه کاهش حقوق بازنشستگان تاثیر بسیار نامطلوبی در آنها می گذارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، دولت و مسئولان باید درباره افزایش حقوق بازنشستگان اقدام کرده و راهکار ارائه دهند.