آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۵۹
اندیشه
۱۷

گپی با آلکس زانوتللی(کشیش ایتالیایی)

مدعیانی که با «جنگ» در پی گسترش «صلح» هستند!

سید آیین مهدوی

آلکس زانوتللی کشیش و مبلغ ایتالیایی است که او را به عنوان بنیانگذار چندین جنبش برای ترویج صلح و عدالت و همبستگی می شناسند. او همچنین از مروجان گردهمایی «صلح و خلع سلاح» بود که در 25 آوریل (5 اردیبهشت) در ورونا برگزار شد و تمام صلح طلبان را به یاری طلبید.

«صلح و خلع سلاح» در سیاست های ملی و بین المللی دولت های غربی موضوعاتی محوری به نظر نمی رسند. چرا برای شما در مرکز توجه قرار دارد و در این زمینه فعالیت می کنید؟

بله. این درست است. موضوعاتی مانند صلح و خلع سلاح در دستور کار هیچ سیاست ملی یا بین المللی در دولت های غربی قرار ندارد. در واقع به جای آن «تجدید تسلیحات و جنگ» جایگزین شده است. و به این خاطر است که به نظر می رسد جهان راهی نادرست را در پیش گرفته است و در آن 20 درصد جمعیت، 86 درصد منابع جهان را مصرف می کنند که برای چنین اتفاقی لازم است که این 20 درصد تا بن دندان مسلح باشند (تنها در سال 2014، هزار و 752 میلیارد دلار صرف مصارف نظامی شده است) و جنگ هایی هر چه بی رحمانه تر دربگیرد. از این رو برای ما مهم است که به خاطر امکان صلح از خلع سلاح صحبت کنیم.

در زمان حاضر به نظر می رسد فرصت طلبی ها و «جنگ های انساندوستانه!» به عنوان دستاویزی برای اعمال نفوذ، «صلح» را آلوده کرده است. شما این آلودگی ها را چگونه تعبیر می کنید؟

درست است. امروزه زبان صلح دقیقا «آلوده» است. از «جنگ های انساندوستانه!» با «ماموریت صلح آمیز» و جنگ علیه خودکامگی و برای صدور مردم سالاری صحبت می شود. این درست رازآمیزی کلمه «صلح» را می رساند. اکنون این دروغ تبدیل به واقعیت شده است.

چه کاری می توان برای تحقق صلح و رسیدن به جهانی عاری از خشونت انجام داد؟

صلح خواهد آمد؛ اما هنگامی که همگان هر روز و هر روز تلاش کنند تا آن را در زندگی خود برقرار کنند: اول از همه با گفت وگو و گذشت متقابل در روابط فردی میان خود، در خانواده خود و در همسایگی خود. سپس تلاش برای ترویج فرهنگ عدم خشونت فعال و سبک های تازه زندگی. و در پایان ترویج فرهنگ صلح با رد مسیر اسلحه و جنگ. چرا که قطعا با جنگ نمی توان پرچم صلح را بالابرد.