آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۸
اقتصادی
۴

طرح جامع فولاد، زغال سنگ و طلاتدوین می شود

رونمایی از طرح جامع فولاد و تدوین طرح های جامع زغال سنگ و طلااعلام شد.

مهدی کرباسیان مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جمع خبرنگاران از رونمایی طرح جامع فولاد تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: این طرح از سنگ آهن تا فولاد را برنامه ریزی کرده چراکه باید تا سال1404 به 52 میلیون تن فولاد برسیم درحالی که ازنظر سنگ آهن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی برخی کمبودها وجود دارد اما پیش بینی می شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات علاقمندان به سرمایه گذاری از خارج از کشور نیز به سراغ طرح های فولاد ایران بیایند.

وی با بیان اینکه امسال به 17میلیون تن فولاد دست می یابیم خاطرنشان کرد: کمبود گندله و کنسانتره وجود دارد درحالی که ظرفیت کارخانه ها مناسب است اما سیاست وزارت صنعت این است که گندله وارد کشور شود که فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و کاوه پارس قرار است که محصولات فولادی را با گندله تهاتر کند. کرباسیان، از تدوین طرح جامع زغال سنگ از سوی شرکت ایرانی- لهستانی خبر داد و گفت: ظرف هفته آینده پروژه زغال سنگ طبس را با ذخیره 170 میلیون تنی به فراخوان سرمایه گذاری خواهیم گذاشت.

کرباسیان از آغاز عملیات تدوین طرح جامع طلاخبر داد و گفت: این طرح تا پایان سال آماده خواهد شد و پتانسیل کشور را به لحاظ زمین شناسی و سرمایه گذاری سنجش خواهد کرد و در نهایت اجرای طرح ها با کمک بخش خصوصی خواهد بود.

وی با تشریح آخرین وضعیت هفت طرح فولادی، خاطرنشان کرد: برای پنج طرح فولادی ایمیدرو شریک اختیار کرده و تمامی این طرح ها تا بخش آهن اسفنجی پیش رفته اند که براین اساس امیدواریم بخش آهن اسفنجی طرح های فولاد شادگان، سفیددشت چهار محال، فولاد میانه و فولاد تبریز در شش ماهه ابتدای سال94 به بهره برداری برسد. وی ادامه داد: پیشرفت پروژه های فولاد بافت، قائنات و سبزوار تا بخش آهن اسفنجی عملیاتی شده و درمورد قسمت فولاد نیز مذاکرات بین بانک های ایرانی و چینی به زودی نهایی خواهد شد.