آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۸
صفحه آخر
۱۲

پارلمان افغانستان توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن را تصویب کرد

مجلس نمایندگان افغانستان نیز توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیروز مجلس نمایندگان افغانستان به توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن رای مثبت داد. از مجموع 175 نماینده حاضر در مجلس تنها پنج نماینده به آن رای منفی دادند.

توافقنامه امنیتی مذکور حدود دو ماه قبل توسط نماینده دولت کابل امضاء شده بود. معاون امنیت ملی «اشرف غنی احمدزی» رئیس جمهور افغانستان به نمایندگی از احمدزی آن را امضاء کرده بود. قبل از اینکه احمدزی قدرت را در سال جاری از «حامد کرزای» تحویل بگیرد، کارشناسان عقیده داشتند که آمریکا میان دو نامزد دور دوم ریاست جمهوری افغانستان، مایل است احمدزی به جای «عبدالله عبدالله» به قدرت برسد؛ چون واشنگتن مطمئن بود احمدزی توافقنامه فوق را امضا می کند و سیاست های ضدآمریکایی در پیش نمی گیرد.

پس از تصویب توافقنامه توسط مجلس، این توافقنامه اجرایی می شود. طبق این توافقنامه، آمریکا از حق مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) در افغانستان برخوردار است و چند پایگاه دایمی در افغانستان خواهد داشت. کشورهای همسایه افغانستان پیش ازاین، خطرات امضای توافقنامه امنیتی را به مقامات کابل گوشزد کرده بودند.

کشور افغانستان برای ایالات متحده اهمیت ژئوپولیتیکی دارد و واشنگتن از طریق خاک افغانستان می تواند بر کشورهای مهمی چون ایران، روسیه، چین، هند و منطقه آسیای مرکزی اشراف داشته باشد.