آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۸
حوادث - اخبار کشور
۱۱

قدیمی ترین قرآن جهان در آلمان

کارشناسان پی برده اند قرآنی که در کتابخانه دانشگاه «توبینگن» نگهداری می شود، بسیار قدیمی و به احتمال قوی قدیمی ترین قرآن موجود است.

به گزارش بی بی سی، کارشناسان پس از مطالعه سه برگ از قرآن قدیمی به این نتیجه رسیده اند که تاریخ نگارش آن به قرن هفتم میلادی یا سرآغاز اسلام برمی گردد. قرآن یاد شده از 150 سال پیش در خزانه کتابخانه دانشگاه توبینگن نگهداری می شود، اما تاکنون کسی به قدمت و اهمیت آن پی نبرده بود.

نسخه شناسان با استفاده از تکنیک های تازه دریافته اند قرآن مزبور به احتمال بالای 95 درصد، در سالهای 649 تا 675 میلادی تحریر شده است. یعنی تنها 20 تا 40 سال پس از وفات حضرت محمد، پیامبر اسلام.

بدین ترتیب این قرآن احتمالاقدیمی ترین متن موجود از کتاب مقدس مسلمانان است. متن روی پوستی محکم و مرغوب نوشته شده که توانسته صدها سال دوام بیاورد.به گفته سخنگوی کتابخانه دانشگاه توبینگن تنها با استفاده از تکنیک های کامپیوتری و روش های علوم طبیعی، تعیین عمر متن یاد شده ممکن شده است. تاکنون گمان می رفت این قرآن به قرن های هشتم یا نهم میلادی یعنی سده های دوم و سوم هجری برمی گردد.

بر اساس این گزارش گمان می رود این قرآن به خط امیرالمومنین علی (ع) باشد این حدس از آنجا قوت گرفته است که ایشان یکی از نادر افراد باسواد و حافظ قرآن بودند.

اوراق قرآن یاد شده به خط کوفی است که یکی از قدیمی ترین خط ها در زبان عربی به شمار می رود. متن یاد شده به یکی از انواع قدیمی تر این خط که به «حجازی» معروف است، نوشته شده است.

به گفته دانشگاه توبینگن، نمونه ای از قرآن قدیمی پاییز آینده در نمایشگاهی در شهر انتورپ هلند به تماشا گذاشته می شود.

قرآن یاد شده در سال 1864 در خاورمیانه خریداری و به آلمان منتقل شد و از آن موقع در مخزن کتاب های خطی کتابخانه توبینگن نگهداری می شود.نسخه های قرآن دست نویس کتابخانه دانشگاه توبینگن هم در خزانه کتاب های عتیقه و برخی از آنها به طور دیجیتال در اینترنت در اختیار پژوهشگران قرار دارد.