آرشیو چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۳۰
فرهنگ و هنر
۵

رئیس سازمان میراث فرهنگی خبر داد: ادامه پیگیری ها برای بازگرداندن اشیا و اموال تاریخی ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی در دیدار با دبیرکل موسسه یونیدروا از ادامه پیگیری ها برای بازگرداندن اشیا و اموال تاریخی جمهوری اسلامی ایران از طریق قوانین موجود خبر داد.

به گزارش میراث آریا، در این دیدار، مسعود سلطانی فر و خوزه آنجلااسترلافاریا بر افزایش همکاری ها در رابطه با اجرای قوانین استرداد اشیای تاریخی و فرهنگی تاکید کردند. معاون رئیس جمهور در این دیدار با تشریح وظایف و ماموریت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زمینه های همکاری با موسسه یونیدروا اشاره کرد و افزود: در بخش میراث فرهنگی کشورمان با چند مشکل مواجهیم، بخش اول مربوط به انتقال اشیای تاریخی از جمله ظروف و قطعات مختلف است که در طول چند دهه گذشته به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده است؛ این اشیا متعلق به ملت ایران است و به صورت غیرقانونی در موزه های دیگر کشورها نگهداری می شود.

او با بیان این که سازمان میراث فرهنگی از طرق مختلف در حال پیگیری است تا با استفاده از قوانین موجود، امکان بازگشت اشیای تاریخی و فرهنگی را فراهم کند، بخش دوم مشکلات را مربوط به اشیا و اموالی دانست که به دلیل کمبود امکانات پژوهشی کشورمان در سال های گذشته از طریق انعقاد تفاهم نامه ها به مراکز پژوهشی برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی ارسال شده و ما امروز برای بازگرداندن آنها با مشکلاتی مواجهیم.

در ادامه این دیدار خوزه آنجلااسترلافاریا با ارائه توضیحاتی در رابطه با موسسه یونیدروا، گفت: این موسسه که جمهوری اسلامی ایران هم عضو آن است، قوانین مربوط به استرداد اموال تاریخی و فرهنگی کشورها را وضع و اجرا می کند. به گفته او، پیش از این فروش اشیای تاریخی یک کشور در کشورهای دیگر به آسانی انجام می شد، اما طی کنوانسیونی که در سال 1970 به تصویب رسید، باید اموال به کشورهایی که صاحب آن تلقی می شوند بازگردانده شود.