آرشیو دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۲
سلامت و زیبایی
۱۵

اعتماد به نفس در فضای سایبری

اوایل سال 2014 میلادی، گروهی از پزشکان باتجربه ایالات متحده هشدار دادند نوجوانانی که معتاد به فیس بوک هستند و در استفاده از شبکه های اجتماعی زیاده روی می کنند، سلامتی شان را به خطر می اندازند.به گزارش ایران آکادمی اطفال امریکا ادعا می کند فیس بوک سطح اعتماد به نفس کاربران نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را دچار خلق افسرده می کند. این آکادمی در مورد خطرات فضاهای سایبری بر سلامت روان نوجوانان هشدار داده و می گوید: استفاده طولانی مدت از برخی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی روی الگوهای خواب و سطح اعتماد به نفس تاثیر عمیقی می گذارد.

البته اعتیاد به تکنولوژی به اینجا ختم نمی شود. برنامه های وایبر، لاین و واتس اپ تلفن های همراه را هم باید به این فهرست اضافه کنیم. سردرد های تلفن همراه ارمغان استفاده از این فضاهای سایبری است، درست به همین خاطر است که نباید از اثرات مضر این تکنولوژی بر سلامتی غافل شد.

سالیان درازی است که محققان روی مضرات تلفن همراه تحقیق می کنند اما یک مطالعه اخیر نشان می دهد بین سردرد و استفاده از تلفن همراه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. محققان می گویند: یک تماس کوتاه قبل از رفتن به رختخواب روی کیفیت خواب تاثیر گذاشته و در روز بعد به بروز سردرد منجر می شود. به همین خاطر به والدین توصیه می شود بر استفاده از تلفن همراه توسط فرزندان شان بویژه در اواخر شب بیشتر نظارت کنند.