آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۲
اخبار کشور
۱۰

سردار فدوی: اشراف اطلاعاتی سپاه بر همه تحرکات خلیج فارس

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: هیچ تحرکی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز صورت نمی گیرد که تحت کنترل، رصد و اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی سپاه نباشد.

سردار دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت وگو با دفاع پرس، با اشاره به توافق صورت گرفته میان مقامات انگلیسی و بحرینی برای ایجاد پایگاه نظامی دریایی در کشور بحرین اظهار کرد: انگلیسی ها پس از سال 1971 که شرشان را از منطقه شرق کانال سوئز کم کرده بودند، دوباره به خلیج فارس برگشته اند؛ اما ایجاد این پایگاه برای ما اهمیتی ندارد. وی با تاکید بر اینکه شناورهای انگلیسی نیز در خلیج فارس تحت اشراف اطلاعاتی سپاه قرار دارند، افزود: هیچ تحرکی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز صورت نمی گیرد که تحت کنترل، رصد و اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی سپاه نباشد.

سردار فدوی در ادامه به هیاهوی تبلیغاتی رسانه های غربی بر سر تجهیز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس به توپ های لیزری اشاره و تصریح کرد: اساسا لیزر در مناطق دریایی به دلیل وجود رطوبت بسیار بالاو شرجی هوا، کارایی بسیار کمی دارد؛ حتی اگر ادعای آمریکایی ها مبنی بر کارایی اینگونه توپ ها صحت داشته باشد، خودشان اذعان کرده اند که برد این توپ ها 500 متر است و این برد تاثیری در نبردهای احتمالی ندارد.

فرمانده ندسا همچنین درباره ویژگی زیردریایی های سپاه، به دفاع پرس گفت: زیردریایی مورد نظر نیروی دریایی سپاه، با تعریف روال معمولی که دنیا از زیردریایی دارد، متفاوت است.

وی اضافه کرد: هر وسیله ای اگر طبق تعریف روال معمول دنیا که عمدتا از سوی آمریکایی هاست ساخته شود، برای مقابله با تهدیدات آمریکا کارایی ندارد؛ چراکه علوم پایه چنین تجهیزاتی در اختیار آمریکایی هاست و لذا توان رویارویی با آن ها را دارند. زیردریایی نیروی دریایی سپاه نیز همانند قایق های تندرو در چارچوب جنگ ناهمطراز ساخته و به کار گرفته شده اند.

دریادار فدوی با اشاره به تلاش نیروی دریایی سپاه برای دستیابی قایق های تندرو سپاه به سرعت 80 نات، اظهار کرد: طبق برنامه مقرر است تا آخر برنامه پنج ساله پنجم به این سرعت دست پیدا کنیم؛ ولی امیدواریم خیلی زودتر از انتهای برنامه پنجم این کار صورت گیرد.