آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۴
صفحه آخر
۱۲

تشییع پیکر نوجوان شهید در شرق عربستان به تظاهرات علیه آل سعود تبدیل شد

هزاران نفر از مردم شرق عربستان ضمن تشییع پیکر «ثامر آل ربیع» خواستار قصاص قاتلان شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مردم شهر «قطیف» در شرق عربستان پیکر «ثامر آل ربیع» کودک شهید عربستانی را که در جنایت اخیر نیروهای رژیم سعودی در شهر «عوامیه» جان باخت، تشییع کردند.

شنبه گذشته در جریان حمله نیروهای سعودی به عوامیه، پنج نفر از اهالی این منطقه به شهادت رسیدند. ده ها تن نیز در این حمله مجروح شدند و خسارت های فراوانی به بعضی منازل و خودروهای شهروندان وارد شد. شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه با سردادن شعارهایی، خواستار قصاص عاملان به شهادت رساندن این افراد و محاکمه آنها در دادگاه های بین المللی شدند. تظاهرکنندگان همچنین اقدام رژیم سعودی در تحویل ندادن پیکر چهار شهید دیگر را محکوم کردند.

از سوی دیگر یک پایگاه خبری روسی در مقاله ای به بررسی چالش های درونی عربستان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «ایران رو» با اشاره به اینکه در هفته های اخیر عربستان سعودی بار دیگر به دلیل نقشی که در زمینه کاهش قیمت نفت ایفا کرده بر سر زبان ها افتاده است، نوشت: «ثروتمند ترین کشور جهان عرب در آستانه تحولات ریشه ای قرار دارد و ممکن است به عنوان یک کیان دولتی از بین برود. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران هم عقیده هستند که خاندان حاکم آل سعود که مدتها است مانعی بر سر راه به روزآوری و بازسازی کشور شده است، دستخوش انحطاط فزاینده و همه گناهان و مفاسد مرگبار می شود و نمی تواند فرآیندهای پیچیده سیاسی در داخل و خارج از عربستان سعودی را هوشیارانه بسنجد. آنچه برای سراسر جهان خطر ایجاد می کند این است که آل سعود به تشویق افراطی گری و تروریسم ادامه می دهد».

نویسنده این مطلب با اشاره به حمایت مستمر عربستان سعودی از گروه های تروریست و تکفیری تصریح کرد: «تاکنون مصر، لیبی، سوریه، یمن، عراق، افغانستان و پاکستان قربانی این سیاست شده اند که به دستور آل سعود به ورطه جنگ ها و مناقشات داخلی انداخته شدند».

این پایگاه خبری تحلیلی مستقر در روسیه در ادامه به تفصیل به فساد اخلاقی فراگیر در خانواده سلطنتی عربستان و در میان شاهزادگان سعودی می پردازد و تاکید می کند که درآمدزایی از فروش زنان و دختران، مشروبات الکلی و مواد مخدر تنها بخشی از فساد در خانواده آل سعود است و عربستان سعودی در چنین شرایطی محکوم به فروپاشی و نابودی است.