آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۴
اقتصادی
۴

وزیر نفت عراق: کاهش قیمت نفت را برای طولانی مدت تحمل نمی کنیم

وزیر نفت عراق با بیان اینکه قیمت منصفانه نفت 70 تا 80 دلار است گفت: در زمان حاضر که قیمت نفت کاهش یافته، ایستادگی می کنیم اما این وضعیت را برای طولانی مدت تحمل نخواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی در گفت وگو با بلومبرگ اظهار کرد: باتوجه به اینکه ذخایر مالی برای تحمل طولانی مدت در اختیار داریم، در برهه کنونی که قیمت نفت شدیدا کاهش یافته ایستادگی می کنیم اما مطمئنا تحمل ما برای یک دوره بسیار طولانی نخواهد بود.

وی درباره قیمت جهانی نفت گفت: قیمت منصفانه نفت که بشکه ای 100 الی 105 دلار بود اکنون به 70 تا 80 دلار نزدیک شده است.

وزیر نفت عراق درباره دلیل کاهش نیافتن تولید اوپک اظهار کرد: تصمیم اوپک در نشست وین در ماه نوامبر مبنی بر کاهش ندادن تولید این سازمان پس از آن اتخاذ شد که النعیمی وزیر نفت عربستان گفت که اوپک باید از سهم خود در بازار نفت محافظت کند.

بلومبرگ مدعی شد عادل عبدالمهدی نظر وزیر نفت عربستان را منطقی دانسته است.

وزیر نفت عراق تصریح کرد: اگر روند کاهشی قیمت ها تا جایی ادامه پیدا کند که توجیه اقتصادی تولید از بین برود مسلما اوپک باید وارد عمل شود.

وزیر نفت عربستان چند روز پیش اعلام کرده بود که اگر قیمت نفت به زیر 20 دلار هم برسد، کشورش تولید نفت را کاهش نخواهد داد.

گفتنی است النعیمی درحالی مدعی است که می خواهد تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک را وادار به کاهش تولید کند که بیشترین زیان از کاهش تولید نفت را کشورهای عضو اوپک متحمل شده اند بطوریکه اداره اطلاعات مرکزی آمریکا این زیان را 121 میلیارد دلار اعلام کرده است.

تحلیلگران با مضحک تلقی کردن بهانه های عربستان برای کاهش ندادن تولید نفت اوپک، ریاض را به همدستی با واشنگتن برای مقابله با ایران و روسیه متهم می کنند.

عربستان برای این همکاری حاضر شده کسری 39 میلیارد دلاری در بودجه سال 2015 خود را بپذیرد. این کسری منجر به کاهش حقوق و دستمزد دو سوم نیروی کار عربستان خواهد شد. متوسط قیمت جهانی نفت دیروز 59 دلار اعلام شد.