آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۴۹
زندگی
۱۴

رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد

آموزش های«مهارت زندگی» در دانشگاه

گروه زندگی: آموزش های مهارت زندگی از سال 94 در دروس دانشگاهی قرار خواهد گرفت. وزارت علوم چند سالی است قصد دارد آموزش مهارت های زندگی به دانشجویان را به معاونت آموزشی ارائه دهد. این پیشنهاد از سال 79 تاکنون مطرح شده است، اما در سال 94 عملی خواهد شد. هدف اصلی این طرح، ارتقا دادن بهداشت روان نوجوانان و ورود آنها به زندگی اجتماعی و فردی است.

دکتر حمید یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: این طرح سال هاست مطرح شده و در 5 دوره از وزیران سابق خواسته شده بود این طرح را به تصویب برسانند و قرار است در سال تحصیلی آینده به صورت دو واحد اختیاری در تمامی رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی قرار گیرد و در کمیسیون برنامه ریزی آموزشی شورای عالی برنامه ریزی تصویب شده است.

وی در ادامه به سرفصل های این درس اشاره کرد و گفت: این درس شامل مباحث مهارت های زندگی مانند خودآگاهی، همدلی، مدیریت استرس، برنامه ریزی درسی، آشنایی با قوانین و مقررات دانشگاهی، مهارت های ارتباطی، روابط بین فردی، کنترل خشم و هیجان، تفکر خلاقانه، تفکر نقادانه و تمامی مهارت های زندگی می شود که توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه می شود.

دکتر یعقوبی با اشاره به استقبال گروه های آموزشی از این درس مهم زندگی افزود: با توجه به اینکه این درس یک درس اختیاری به حساب می آید، باید برای رفع مشکلات زندگی امروز گروه های آموزشی به این درس توجه خاص داشته باشند و دانشجویان را به گذراندن این درس تشویق کنند.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: درس مهارت زندگی برای نخستین بار است که جزو دروس دانشگاهی به حساب می آید و برای نخستین بار تصویب شده و در کتابی تحت عنوان «آموزش مهارت های زندگی» برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که سال ها پیش توسط سازمان بهزیستی منتشر شده و همچنین منابعی تحت عنوان آموزش معنوی و سازگاری با زندگی دانشجویی که توسط دفتر سلامت وزارت تالیف شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.