آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۴۹
زندگی
۱۴
مهارت تفکر

ذهن برتر

سارا منصوری

مهارت های زیادی وجود دارد که افراد با آموختن این مهارت ها علاوه بر اینکه بهتر زندگی می کنند رفتارهای درست تری نیز از خود نشان می دهند.

یکی از مهارت هایی که روانشناسان بر یادگیری آن تاکید دارند، مهارت تفکر نقادانه و به کار گیری آن در زندگی روزانه است زیرا مهارت نقادانه باعث می شود افراد در زندگی کمتر مرتکب اشتباه شوند. این مهارت که مربوط به دوران کودکی می شود از طریق والدین به فرزندان آموزش داده می شود و افراد از سن کم می توانند ارزیابی تفکرات مثبت و منفی را بیاموزند. یکی از راه هایی که این مهارت را در افراد تقویت می کند پرسشگری است و افراد با پرسیدن سوالات متعدد ذهنی خود به اطلاعات و داده های صحیح دست پیدا می کنند و پس از آن تحلیل درست خواهند داشت. متاسفانه یکی از اشتباهاتی که اغلب خانواده ها مرتکب می شوند، این است که مدام به فرزند خود می گویند «هنوز کودک هستی، سن تو کم است و باید به حرف بزرگتر گوش کنی» از این رو چنین برخوردی باعث می شود کودکان بدون داشتن تفکر منتقدانه بزرگ شوند و در سال های بعد نتوانند با مشکلات کنار آیند.

در حالی که در تفکر نقادانه افراد باید تفکراتی مستقل و آزاد داشته باشند از این رو با آموختن چنین تفکری افراد از مهارت های دیگری چون مهارت کنترل خشم، مهارت حل مساله و... بهره مند می شوند. برای کسب چنین مهارت مهمی در زندگی افراد باید مدام سوالاتی را از خود بپرسند تا هدف اصلی زندگی شان مشخص شود. این تفکر موجب تقویت آینده نگری در افراد می شود.