آرشیو دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۵۱
رویداد
۲

شمخانی: صداقت 1+5 در لغو تمام تحریم هاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 را آزمون صداقت این کشورها در پایبندی به مسیر مذاکره و لغو تمام تحریم های غیرقانونی و ظالمانه دانست.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی در دیدار «داویت اوسو باشویلی» رئیس مجلس گرجستان افزود: رویکرد ایران نسبت به مذاکرات توام با حسن نیت بوده است و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این مساله را تایید می کند. وی مسئولیت هرگونه کارشکنی در مسیر مذاکرات و اتخاذ رویکردهایی که بی نتیجه بودن آنها در گذشته نیز اثبات شده است را متوجه طرف مقابل دانست و تصریح کرد: متناسب با رفتار و عملکرد طرف مقابل واکنش مناسب و اقدام مقتضی خواهیم داشت.

شمخانی همچنین نخستین قدم در مقابله با تهدیدات گروه های تروریستی را قطع حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آنها عنوان کرد و گفت: عملکرد واقعی نیروهای موسوم به اتئلاف در عراق و سوریه نشان می دهد عزم جدی در این مسیر وجود ندارد. وی با تاکید بر اهمیت گسترش مناسبات و همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور، مقابله با تهدیدات مشترک مانند تروریسم را از جمله موضوعات مورد علاقه طرفین دانست.

دیدار رئیس مجلس گرجستان با هاشمی رفسنجانی

همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار «دیوید اوسو پاشویلی»، رئیس مجلس گرجستان با اشاره به سابقه همکاری ها و تفاهم های دو کشور، تاکید کرد که اگر آن تفاهم ها اجرایی می شد، امروز روابط ایران و گرجستان می توانست بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت ها، هنوز زمینه ها هست و نیاز به اراده سیاسی است.

به گزارش فارس، آیت الله هاشمی رفسنجانی، تمدن، فرهنگ و تاریخ مشترک را سرمایه ای مهم برای دو کشور ایران و گرجستان توصیف کرد و گفت: نقش گرجی ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصا در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.