آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۲
ایران
۱۵

تهیه فهرست گونه های جانوری در معرض تهدید

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:فهرست سرخ گونه های جانوری در معرض تهدید در کشور در حال تهیه بوده و اجرای آن از سال 94 که اولین سال برنامه ششم توسعه است، آغاز خواهد شد.

سید مجید خرازیان مقدم در گفت وگو با ایرنا افزود: انجام این کار سخت و هزینه بر است، اما با توجه به تنوع زیستی و گونه های جانوری در ایران تهیه فهرستی از گونه های در خطر تهدید الزامی است.

وی گفت: در ایران حدود 1140 گونه جانوری مهره دار در پنج رده پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان آب های داخلی وجود دارد که براساس فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) حدود 76 گونه در معرض تهدید هستند؛ یعنی یا بشدت در وضع بحرانی قرار دارند یا بسیار آسیب پذیر هستند.

خرازیان مقدم ادامه داد: بر اساس این فهرست، مراقبت و تهیه برنامه عمل برای حفاظت از برخی گونه های در خطر تهدید در سازمان محیط زیست آغاز شد و در نظر داریم در برنامه ششم توسعه که از سال 94 آغاز می شود با تمرکز بیشتری آن را دنبال کنیم. وی اظهار کرد: فهرستی که اتحادیه جهانی حفاظت اعلام می کند جهانی است، بنابراین برای این که به طور دقیق درباره چگونگی وضع گونه های جانوری کشور قرار بگیریم باید فهرستی ملی داشته باشیم که تهیه آن در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن نیازمند مطالعه و انجام تحقیقات میدانی است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این دفتر برنامه های مطالعاتی، تحقیقاتی و علمی را برای حفاظت از گونه های جانوری در معرض تهدید انجام می دهد.

وی اظهار کرد: دفتر تنوع زیستی اقداماتی برای حفاظت از پرندگان شکاری در معرض تهدید مانند هوبره را آغاز کرده است اما در برنامه پنجساله ششم توسعه از سال 94 تا پایان 99 با تمرکز بیشتری پیش خواهیم رفت و برنامه های متنوعی را پیش بینی کرده ایم.