آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۲
ایران
۱۵

فرود 5000 قوی آوازه خوان در تالاب های فریدونکنار

مدیرکل محیط زیست مازندران از زمستان گذرانی 5000 قوی آوازه خوان در تالاب های فریدونکنار و محمودآباد خبر داد.

ناصر مهردادی در گفت وگو با مهر در پاسخ به اقدامات برای مقابله با شکار غیرمجاز در تالاب های استان گفت: در این زمینه دستگاه های مختلف قضایی، نیروی انتظامی، دادستان، استاندار و همه کسانی را که دست اندرکار هستند به منطقه بردیم و نگرانی هایمان را به آنها اعلام کردیم. همچنین برنامه ای چهار ساله طراحی کردیم و به شورای امنیت استان دادیم تا آنها را تصویب کند. شورای تامین استان هم در این باره چند مصوبه داشته تا بتواند وارد کار شود.

وی افزود: بعضی از سیستم های صید سنتی و سیستم های دام هوایی را از طریق بخشداری و گروه هایی که در آنجا داریم شناسایی می کنیم.

مهردادی بیان کرد: یکی از مسائلی که ما در منطقه داریم و در برخورد با دام های سنتی نمی توانیم خیلی راحت وارد ماجرا شویم، بحث درنای سیبری است که از لحاظ بین المللی برای ما خیلی حائزاهمیت است و همچنین اکنون 5000 قو داریم و از آن نظر در تنگنا قرار داریم.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: اگر یکباره به دام های شکارچیان یورش ببریم، امکان دارد به درنای سیبری و قوها آسیب برسانند و باید به دلیل نگرانی هایی که در این باره داریم یک مقدار با تعامل بیشتر و با برنامه جلو برویم تا مشکلات کمتر شود.

وی عنوان کرد: البته در خود منطقه هم سازمان های مردم نهاد ما را حمایت می کنند. محیط زیست به تنهایی توان مقابله با شکارچیان را ندارد. چند بار نیروهای خود را از تمام شهرستان جمع کردیم تا برای مقابله با صید پرندگان وارد عمل شویم اما سودجویان با داس و چوب مانع کار ما شدند و این کار را سخت می کند.

وی تصریح کرد: در این منطقه و این بخش برخی از محلی ها می گویند که 200 سال است اجداد ما در اینجا زندگی می کنند و این اراضی، اراضی خودمان است. به ما می گویند شما به پرنده هایتان بگویید اینجا ننشینند. امیدوارم بتوانیم آرام آرام به حل این مسائل کمک کنیم.

مهردادی درباره برنامه چهار ساله ای که به شورای تامین استان داده، گفت: برنامه هایی را طراحی کردیم تا در سال های آینده بحث دام های هوایی و کومه ها را کاهش دهیم و دام های هوایی را در مناطق جدید جمع آوری کنیم.