آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۲
ایران
۱۵

ابتلای 17 نفر به بیماری جذام در کشور

عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام علوم پزشکی تهران گفت: در سال 92 تعداد 17 بیمار ایرانی مبتلابه جذام در کشور وجود داشته و تحت درمان بوده اند که از این تعداد 13 نفر بیمار جدید هستند.

علی فیروز با اشاره به این که تا سال 1360 هیچ درمانی برای بیماری جذام وجود نداشت، در گفت و گو با ایلنا افزود: از همین سال و با معرفی درمان جدید از سوی سازمان بهداشت جهانی برای بیماری جذام، خوشبختانه تعداد بیماران جذامی از حدود ده هزار نفر بسرعت شروع به کاهش کرد، به طوری که براساس آمار رسمی وزارت بهداشت در سال 92 تعداد این بیماران به 17 نفر کاهش یافت که همگی تحت درمان هستند.

وی با بیان این که باتوجه به تعداد کم بیماران اکنون توزیع جغرافیایی خاصی از بیماری در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اما سال های قبل و زمانی که بیماری شایع تر بود؛ استان های خراسان، سیستان و بلوچستان، گیلان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان از کانون های اصلی بیماری بود. در تهران هم بیماری گزارش شده است که البته اکثرا مهاجر بوده اند.

عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: باتوجه به کشف درمان بیماری و کاهش قابل ملاحظه تعداد بیماران و قابلیت سرایت بسیار کم بیماری، اکنون هیچ مرکز خاصی برای نگهداری بیماران لازم نیست. فیروز یادآور شد که اکنون برای نیل به هدف ریشه کنی بیماری جذام، مهم ترین مساله تشخیص سریع بیماران جدید و درمان کامل آنهاست که هم از سرایت بیماری و هم از بروز معلولیت ها در بیماران جدید پیشگیری خواهد کرد.