آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۴
جهان
۶

وزیر دفاع جدید یونان به روسیه سفر می کند

آتن در شکاف مسکو- بروکسل

درگیری های لفظی میان مقامات اتحادیه اروپا و دولت نوپای یونان بر سر بدهی های این کشور به اتحادیه اروپا روز به روز افزایش می یابد و به نظر می رسد که دولت چپگرای یونان قصد هیچ گونه تعاملی با اتحادیه اروپا را ندارد. در همین حال پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان می گوید که برای دیدار با سرگئی شویکو، وزیر دفاع روسیه به زودی راهی مسکو می شود. پانوس کامنوس از رهبران جناح راست در دولت ائتلافی الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان است. وی روز گذشته با صدور بیانیه ای گفت که با سفیر روسیه برای گفت وگو درباره همکاری استراتژیک دیدار داشته و طی آن دعوتنامه ای از روسیه دریافت کرده است. کامنوس که از ارایه جزییات بیشتر درباره روابط آتن و مسکو خودداری می کرد، همچنین گفت که وی با سفیر امریکا در یونان نیز دیدار داشته و درباره طیف گسترده ای گفت وگو کرده و وی را مطمئن ساخته است که یونان به همکاری های خود با ناتو ادامه می دهد.

با این حال گزارش ها حاکی از آن است که همزمان مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا ادامه دارد. الکسیس سیپراس، نخست وزیر جدید یونان به بروکسل سفر کرده است تا با ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا بر سر بدهی های یونان به اتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر کنند. همچنین یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان گفته است که وی با رییس بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت مذاکرات مثبتی داشته است. واروفاکیس مایل است مقامات بانک مرکزی اروپا را متقاعد کند تا بازپرداخت بدهی های یونان را به عملکرد اقتصادی این کشور مرتبط کند به این ترتیب که با رشد بیشتر اقتصاد یونان، این کشور بهره بیشتری پرداخت کند.

اما نکته ای که در این بین وجود دارد، نوع نگرش دولت یونان با اتحادیه اروپاست. موضع کشورهای اتحادیه اروپا از جمله در راس آن آنجلامرکل صدر اعظم آلمان در خصوص بدهی های یونان به اتحادیه اروپا پس از روی کار آمدن دولت جدید باعث شده است تا روابط طرفین رو به تیرگی گذارد. اما از طرفی دیگر به نظر می رسد که اگر دولت یونان نتواند به راه حلی مشترک برای تعامل با اتحادیه اروپا بیابد چاره ای جز نگاه به روسیه را ندارد. روسیه ای که خود اکنون درگیر تحریم های اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین است. در همین حال دور شدن آتن از بروکسل نیز با مجازات اتحادیه اروپا همراه خواهد شد.