آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۴
جهان
۶

خبر کوتاه

مخالفت امریکا با خودمختاری کردها

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تصریح کرد: ما هیچ گونه منطقه خودمختاری یا شبیه آن را در سوریه به رسمیت نمی شناسیم و این سیاست ما از دیرباز بوده است. وی گفت: سیاست ما همچنان این خواهد ماند که با کسانی که علیه داعش می جنگند همکاری کنیم و این امر به خاطر این است که خواهان توقف کشتارها و تهدیدهای داعش هستیم.

از سرگیری مذاکرات فتح و حماس

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان دستور از سرگیری مذاکرات فتح و حماس را صادر کرده است. بر اساس گزارش هایی که منابع فلسطینی منتشر کرده اند به زودی هیاتی از سوی تشکیلات خودگردان به غزه سفر می کند. در جریان توافق آتش بس، حماس پذیرفت که مسوولیت امنیتی غزه را به شرط رفع حصر به تشکیلات خودگردان واگذار می کند. اما با تداوم حصر غزه این شرط نیز تحقق نیافته است. در همین حال سازمان های بین المللی از عدم وفای به عهد اهدا کنندگان کمک به غزه می گویند.

درخواست سوریه از دی میستورا

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در نخستین اظهارنظر پس از مذاکرات سوریه و مخالفان در روسیه، گفت: این گردهمایی اقدام مثبتی برای تقویت ستون های مذاکرات ملی سوریه است و ما از نقش روسیه در این مذاکرات که بدون مداخله طرف های خارجی یا دیکته های آنها برگزار می شود، قدردانی می کنیم. معلم درخصوص طرح دی میستورا گفت: دولت سوریه خواهان همکاری مثبت با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل و اجرای طرح وی جهت تحقق امنیت و ثبات در سوریه است.

انکار پیونگ یانگ

با وجود آنکه رسانه های امریکا از انجام گفت وگوهای پشت پرده میان امریکا و کره شمالی خبر داده اند، آسوشیتدپرس گزارش داد پیونگ یانگ این خبرها را رد کرده است. بر اساس این گزارش در بیانیه کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که پس از گزارش هایی درباره تلاش واشنگتن و پیونگ یانگ برای ازسرگیری مذاکرات گروه شش جانبه برای خلع سلاح اتمی کره شمالی منتشر شد، آمده است: این اظهارنظرها از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا نشان می دهد که هدف واشنگتن فروپاشاندن کره شمالی است. این بیانیه واکنش صریح به مصاحبه اوباما در 22 ژانویه 2015 است. رییس جمهور امریکا در آن سخنان گفته بود که کره شمالی منزوی ترین و تحریم شده ترین کشور در جهان محسوب می شود.