آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۰
زندگی
۱۴

از خانه تکانی تا وسواس خانه تکانی

یک روان شناس با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و آیین خانه تکانی تاکید کرد: این عمل اگر به شکل وسواس و افراطی انجام شود نشان از وسواس فکری داشته و باید درمان شود.

نسیم سهیلی با بیان این مطلب، اظهار کرد: فردی که وسواس فکری دارد امور روزمره خود را چند مرتبه مرور ذهنی کرده و هر بار اعمال خود را به شکل وسواس گونه در عالم خارج از ذهن پیاده می‎کند؛ در نتیجه ناخودآگاه به خود و اطرافیان علی‎الخصوص اعضای خانواده آسیب رسانده و والدین، همسر و فرزندانش را از نظر جسمی و روحی آزار می‎دهد.

این روان شناس ادامه داد: در نتیجه روزهای ایام نوروز برای اطرافیان چنین اشخاصی معضلی آسیب زننده است که باید در اسرع وقت درمان شود. البته گاه مشاهده می شود برخی افراد به صورت ذاتی نسبت به پاکی و تمیزی محیط زندگی خود حساس‎تر از بقیه هستند، در نتیجه اگر این دقت و تمیزی مشکل‎ساز نبوده و به اطرافیان فرد آسیب نرساند، نیاز چندانی هم به درمان احساس نمی شود، اما در غیر این صورت باید به فکر راه چاره بود.

وی با تاکید بر اینکه تکرار شست وشو و وارسی علاوه بر آسیب روانی به جسم فرد و اطرافیانش هم آسیب وارد می‎کند، افزود: این نوع وسواس فکری بشدت روی ارتباط های خانوادگی شخص بیمار تاثیر گذاشته و آن را تضعیف می‎کند، در نتیجه بهتر است مراجعه به مشاور در اولویت روش‎های درمان قرار گیرد.

سهیلی تصریح کرد: در واقع اطرافیان چنین اشخاصی و کسانی که بیمار از آنها حرف شنوی دارد، باید وی را نزد مشاور برده و در تمام مراحل درمان با درک نوع اختلال و پشتیبانی‎های روحی، بهبودی را تسریع بخشند.