آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۰
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

چه زمانی نیاز به عینک طبیعی است

دکتر محمدرضا فرتوک زاده ( جراح و متخصص بیماری های چشمی)

چند ماهی است که هر دو چشمم را عمل لیزیک کرده ام. دید دور چشم هایم خوب است اما دید نزدیکم تار است به طوری که اگر بخواهم از فاصله 30سانتی به هر چیزی نگاه کنم احساس فشار و سنگینی دارم و تار می بینم. آیا این مشکل بتدریج بهبود می یابد یا اینکه باید برای درمان به پزشک مراجعه کنم. علاوه بر این هنوز گاهی اوقات چشمانم قرمز می شود و درد می گیرد.

در مورد این عارضه نخستین موضوع پراهمیت سن بیمار است که به آن اشاره ای نشده، اما در صورتی که سن شما بیش از 40 تا 45 سال است مشکل دید نزدیک شما بعد از لیزیک غیر قابل اجتناب بوده و مانند هر فرد سالم دیگری در این سنین نیاز به عینک نزدیک دارید اما اگر سن تان کمتر است، انتظار نداشته باشید دید فوق العاده نزدیکی که قبل از عمل (در فاصله 30 سانتیمتری) داشته اید همچنان بعد از عمل نیز حفظ شود.

چه بسا اغلب افرادی که تجربه این عمل را ندارند نیز از چنین دید نزدیکی - برای 30 سانتیمتری - برخوردار نیستند و عملکرد چشم شما در این موارد طبیعی تلقی می شود.

به تنبلی چشم دچار هستم. شنیده ام با انجام جراحی می توان این مشکل را برطرف کرد. من 20 ساله ام. آیا این جراحی را به من توصیه می کنید؟

تنبلی چشم بعد از حدود 10 سالگی درمان موثری نداشته و هرگونه عمل جراحی در سنین بلوغ و برای درمان تنبلی، تنها می تواند شما را به حداکثر دیدی که با چشم «آمبلیوپ» و با عینک داشته اید، برساند.