آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۴۳۲
بیمه و زندگی
۳۴
خبر

انحراف برنامه افزایش سرمایه در صنعت بیمه

ایران و جهان: افزایش سرمایه شرکت های بیمه یکی از الزاماتی بود که پس از تصویب در هیات وزیران مورد بررسی شورای عالی بیمه قرار گرفت و طبق برنامه زمان بندی تا سال 1395 الزاماتی در این زمینه تعیین شد. هرچند که این مصوبه در سال 1390 باتایید هیات دولت الزامی شد، اما در صنعت بیمه هستند شرکت هایی که بی توجه به این قانون به وضع موجود خود ادامه دادند.

به گزارش ایران و جهان، موضوع به سال 1391 بازمی گردد زمانی که اول مرداد همین سال هیات وزیران بنابه پیشنهاد رئیس کل وقت بیمه مرکزی و تاییدیه وزارت اقتصادموضوع افزایش سرمایه بیمه های دولتی را در دستور کار قرار داد و به استناد بند(3) ماده واحده قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی – مصوب 1380 – تصویب کرد که حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده (36) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری – مصوب 1350 – برای موسسات بیمه غیردولتی تغییر کند به گونه ای که حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم مبلغ یک هزار میلیارد ریال و برای صدور پروانه فعالیت بیمه ای در هر یک از گروه رشته های بیمه ای، مبالغ زیر به حداقل سرمایه پایه اضافه شود:

البته هیات وزیران حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه اتکایی را نیز مبلغ 4هزار میلیارد ریال تعیین کرد. نکته حائزاهمیت بند ب این تصویب نامه است که بنابر مفاد این بند موسسات بیمه ای که قبلاتاسیس شده اند موظفند ظرف چهارسال حداقل سرمایه خود را با این تصویب نامه منطبق کنند مشروط به اینکه میزان این افزایش سرمایه در هرسال حداقل 15 درصد و براساس برنامه زمان بندی مورد تایید شورای عالی بیمه باشد. از آن تاریخ تاکنون حدود دوسال و شش ماه می گذرد، اما هنوز برخی شرکت های بیمه در این مسیر حرکت نکرده اند. بیمه مرکزی نیز مصوبه افزایش سرمایه را بنابر تصمیم شورای عالی بیمه در سال گذشته به مدیران عامل شرکت های بیمه ملت، پارسیان، اتکایی ایرانیان، پاسارگاد، دی، البرز، آرمان، آسیا، توسعه، کارآفرین، سینا، معلم، کوثر، میهن، ما، نوین، رازی، سامان و دانا ابلاغ کرد. به این وسیله در اجرای ماده 36 قانون تاسیس و بند ب تصویب نامه شماره 181070/ت47905 ه مورخ 18/9/1391 هیات وزیران، برنامه زمان بندی افزایش سرمایه آن شرکت مصوب جلسه مورخ 22/3/1392 شورای عالی بیمه به شرح ذیل جهت اقدام لازم، ابلاغ می شود.