آرشیو چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۲
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

راهکارهایی برای رفع پرخوری عصبی

دکتر حسین هاشمی (رئیس انجمن پپیشگیری از چاقی و متخصص تغذیه)

من 19 ساله هستم و قدم 158 سانتی متر و وزنم 79 کیلوگرم است. خیلی سعی می کنم با پرخوری عصبی مبارزه و مقابله کنم ولی تاحالاموفق نشده ام. بدون اینکه از قبل تصمیم بگیرم به طور ناگهانی برای خودم خوراکی های متفاوت آماده می کنم و به قدری می خورم که دل درد می گیرم و بعد با تحریک های فراوان بالامی آورم.

از وقتی یادم می آید دچار مشکل «پرخوری عصبی» بودم. این مشکل بسیار آزارم می دهد. لطفا مرا راهنمایی کنند.

نام بیماری شما «بولیمیا» است؛ عارضه ای که معمولا افراد مبتلابه استرس به آن دچار می شوند. این افراد عادت دارند دستگاه گوارش خود را به عمد تحریک کنند و منشا بیماریشان هم استرس های روحی و روانی است. پیشنهاد می کنم بیمار برای درمان به یک مشاور مراجعه کند و درمان های روانشناختی را برای دستیابی به ریشه های پیدایش این بیماری زیر نظر مشاور یا روانپزشک پیگیری کند. در ضمن مواقعی که کنترل خود را از دست می دهید و به پرخوری روی می آورید سعی کنید با استفاده از میوه و سبزیجات یا میوه های خشک که کالری بسیار پایین تری نسبت به تنقلات دیگر دارند مثل خیار، کرفس، کلم بروکلی و... بر مشکل خود غلبه کنید. این راهکاری ساده است برای رهایی از دریافت کالری اضافه!

اما برای پیگیری بیشتر این عارضه بهتر است زیر نظر یک متخصص روانپزشک یا روانشناس درمان نهایی را تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دهید.