آرشیو شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۵۸۹۵
زندگی
۱۴

سرآغازی تازه

دکتر کاظم قجاوند (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه)

سال نو، نگاه نو می طلبد؛ از این رو باید در سال جدید تلاش کرد تا طرز تلقی ها و نگاه به رویدادهای پیرامون مثبت باشد و افراد اندیشه و نگاه تازه ای به مسائل زندگی، کار و تحصیل داشته باشند و از آنچه در گذشته اتفاق افتاده است به عنوان تجربه استفاده کنند.

لازم است در سال جدید نسبت به بهبود روابط با اطرافیان و تقویت آن اندیشیده شود. شایسته است همان طور که افراد سال جدید را با خلق و خوی خوش شروع می کنند این روند را تا انتها ادامه داده و اخلاق خوب و نیکو را به عنوان الگوی رفتاری پذیرفته شده در خود نهادینه سازند. به موفقیت های سال گذشته که در ابعاد و جنبه های مختلف کسب شده بیندیشند و ضمن تجزیه و تحلیل و کالبد شکافی آنها، سعی کنند روند و مسیری را که به کامیابی رهنمون می شود ادامه دهند.

خوب است افراد در سال جدید دینداری و پایبندی به فرایض دینی را تقویت کرده و با خود عهد ببندند در زمان های شکست و ناامیدی به یاد خداوند باشند و در موفقیت ها خدا را از یاد نبرند.

اختصاص دادن وقت بیشتر به خانواده در سال جدید و نگاه به فلسفه زندگی از دریچه مهر، محبت و عاطفه بیشتری را رقم خواهد زد و به این ترتیب کنار گذاشتن شک و بدبینی نسبت به اعضای خانواده و اطرافیان موجب می شود نگاه خوشبینانه و سالمی در پیش گرفته شود که تغییرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

پرهیز از رفتارهای پر استرس باعث می شود کارها با برنامه ریزی منطقی و موثرتری دنبال شود. ذخیره سازی انرژی مثبتی که در طول تعطیلات نوروز به دست آمده نکته ای است که باید به آن توجه شود و برای افزایش آن در سال جدید در کمک به همنوعان بویژه نیازمندان تلاش بیشتری به کار گرفته شود. باید مهربانی، مودت و سخاوت را در همه روزها به عنوان الگوی رفتاری خود قرار داد، از هزینه های بی مورد پرهیز کرده و با آرامش بیشتر زندگی کنیم.به یاد داشته باشید هر روز قابلیت این را دارد که یکی از بهترین روزهای سال باشد. روزها به خودی خود با هم تفاوت ندارند و بینش و نگرش افراد نسبت به مسائل زندگی است که روزها را برای شان موفق یا تلخ می کند.