آرشیو پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۵
اقتصادی
۴

یارانه نان 3 ماه دیگر حذف می شود

در ادامه تدابیر دولت یازدهم برای حمایت از محرومین رئیس اتاق اصناف ایران از حذف احتمالی یارانه نان تا 3 ماه آینده خبر داد.

علی فاضلی در گفت وگویی با اعلام خبر حذف احتمالی یارانه نان تا 3 ماه آینده در توجیه این اقدام دولت روحانی گفت: باید به این سمت حرکت کنیم، تا نان به صورت غیر یارانه ای در کل جامعه توزیع شود، چرا که یارانه در این بخش به نانوایی ها جز ایجاد رانت غیر معقول چیزی در پی ندارد. مضاف بر آنکه دولت بودجه ای را برای کاهش قیمت نان در نظر می گیرد، اما در این بین برخی نانوایی ها با فروش آرد یارانه ای به قنادی ها و نانوایی های آزادپز تمام این زحمات را هدر می دهند.

وی تصریح کرد: در عین حال هدف ما در کنار قیمت معقول حفظ کیفیت نان است، نه آنکه هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود و با آزادپز شدن نانوایی ها دیگر بهانه ای برای فشارهای افزایش هزنیه نیروی انسانی و حامل های انرژی وجود نخواهد داشت.

رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به اینکه برای خانواده های پر جمعیت و مناطق آسیب پذیر که روزانه تعداد قابل توجه نان مصرف می کنند، چه فکری شده، گفت: همین مسئله باعث شده تا مسئولان عجله ای برای انجام این کار نداشته باشند و در جلسات مختلف به دنبال برنامه ریزی و ارائه راهکار کارشناسی در این راستا هستند که یکی از آنها افزایش یارانه قشر آسیب پذیر برای تهیه نان است.

گفتنی است دولت یازدهم از آذر ماه سال گذشته تاکنون چندین بار قیمت نان را افزایش داده است. یک بار با مصوبه دولت قرار شد 30 درصد نان گران شود که در برخی شهرستان ها این میزان به 100 درصد رسید. بار دیگر به بهانه آزادپز شدن برخی نانوایی ها قیمت نان علاوه بر آن 30 درصد مجددا افزایش یافت و حالاهم زمزمه حذف کل یارانه نان و آزادسازی قیمتش در کل کشور شنیده می شود.