آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۲۸۱
هنر
۱۴

یاد رئیس فقید انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گرامی داشته می شود

بزرگداشت «فرامرز رضاپور» در ارسباران

شرق: آیین بزرگداشت «فرامرز رضاپور»، نوازنده و سازنده ساز قانون و رئیس فقید انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران، جمعه، چهارم اردیبهشت ساعت 17با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این برنامه میلاد کیایی (سردبیر فصل نامه مقام موسیقایی و نوازنده چیره دست سنتور)، دکتر بافنده اسلامدوست (استاد دانشگاه) و رضا مهدوی (نوازنده سنتور) به بررسی چگونگی ابداع سنتور بدون کوک، ساخت و نوازندگی ساز قانون و راهکارهای بهبود معیشت هنرمندان موسیقی ایرانی و نیز به فعالیت های هنری و علمی این هنرمند فقید می پردازند. فرامرز رضاپور متولد سال 1326 تهران است. وی با تحصیل در مدرسه دارالفنون به موسیقی علاقه مند شد و نوازندگی سنتور را در 16 سالگی با سنتوری که مادرش به وی هدیه داد، شروع کرد. وی پس از آشنایی با استاد مصطفی مرادبختی، نوازنده پیشکسوت ساز قانون، در سال 1346 موفق به ساخت اولین ساز قانون شد.

رضاپور برای بهبود وضعیت معیشتی و صنفی هنرمندان موسیقی در ایران به همراه جمعی از هنرمندان موسیقی سال 1377، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را راه اندازی کرد که تلاش برای معرفی هنر موسیقی به عنوان شغل و بهره گیری این هنرمندان از مزایای پوشش بیمه تامین اجتماعی در آن سال، بخشی از اقدامات مفید انجمن بود.

رضاپور به عنوان رئیس انجمن صنفی موسیقی ایران با استناد به مبلغ بالای حق بیمه خویش فرمایی معادل (30 درصد حداقل حقوق) و اینکه هنرمندان موسیقی سه ماه از سال بیکارند، توانست موافقت دولت را برای پرداخت بخشی از هزینه های حق بیمه هنرمندان بگیرد.