آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۰
سلامت و زیبایی
۱۵

بیماری های اسکلتی در سنین دانش آموزی

ناهنجاری های ساختار قامتی، آشنایی نداشتن با طریقه صحیح نشستن و حمل لوازم مدرسه از جمله مشکلاتی است که سلامت دانش آموزان را با تهدیدات بسیار جدی مواجه کرده است.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تاکید می کند: در کشورهایی که معلم محور است دانش آموزان ناچارند برای ساعات طولانی یک جا بنشینند که در این حالت توصیه می شود معلمان برای پیشگیری از مشکلات اسکلتی دانش آموزان هر 15 دقیقه برپا دهند.

اسماعیل ابراهیمی با تاکید بر اینکه پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی موجب بروز اختلالاتی در سیستم عصبی - عضلانی افراد بویژه کودکان و نوجوانان شده است می گوید: به دلیل استفاده افراد از تبلت، تلفن همراه، رایانه و ابزار دیجیتال، تغییراتی در ستون فقرات مشاهده می شود که متاسفانه بعضی از این تغییرات ماندگاری جدی دارند.

وی در ادامه می افزاید: بهترین شیوه برای پیشگیری از مشکلات عضلانی – اسکلتی این است که هر فردی موقعیت و فرم بدن خود را هر 17 دقیقه یکبار از حالتی به حالت دیگر تغییر دهد. رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه اظهار می کند: در کشورهای پیشرفته جهان که سیستم آموزشی دانش آموز محور دارند، دانش آموزان در مقطع ابتدایی آزادی تحرک دارند و مدام از حالتی به حالت دیگر تغییر موقعیت می دهند در حالی که در کشورهایی که معلم محور است دانش آموزان ناچارند برای ساعاتی یک جا بنشینند که در این حالت توصیه می شود معلم هر 15 دقیقه یکبار برپا دهد. وی در پایان عنوان می کند: رشته فیزیوتراپی و حضور فیزیوتراپیست ها برای پیشگیری و درمان مشکلات اسکلتی - عضلانی ضروری است.