آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

عشایر برای تامین علوفه دام خود 100 میلیارد ریال تسهیلات می گیرند

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با توجه به خشکسالی، دولت برای کاهش مشکلات عشایر در زمینه تامین علوفه دام، 100 میلیارد ریال اعتبار تصویب کرد.

کرمعلی قندالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بوشهر افزود: از این میزان اعتبار تاکنون 80 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: با این میزان اعتبار هشت هزار تن جو تامین و در بین 16 استان کشور براساس تعداد دام و ضریب بارندگی توزیع شده است.

قندالی ادامه داد: با توزیع این میزان علوفه در کنار نهاده هایی که از طریق تسهیلات تشکل ها تامین می شود، در مهرماه امسال که فصل آغاز مصرف علوفه است، عشایر تنش کمتری در استانهای مشمول خشکسالی خواهند داشت. وی گفت: امسال زنجیره تولید و پرواربندی دام عشایر برای نخستین بار در کشور اجرا شد. قندالی اظهار کرد: در این ارتباط از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و برای توزیع در کشور در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: با این میزان تسهیلات حدود 50هزار راس دام قبل از ورود به مرتع برای پرواربندی برده می شوند که این کمکی به ارتقای سطح درآمد جامعه عشایری و افزایش بهره وری در پرورش دام را نیز به دنبال دارد.

قندالی اضافه کرد: اصلاح روشهای تغذیه دام برای جلوگیری از مصرف علوفه خام به ویژه جو یکی از طرح های مهم امور عشایر در سال جاری است.

وی ادامه داد: در این ارتباط تغذیه دام به صورت علمی که همان استفاده از کنسانتره است بخشی از مواد مورد نیاز دام را تامین می کنیم.

وی درباره کوچ بهاره عشایر بیان کرد: با توجه به بارندگی های اخیر امسال در فصل بهار خشکسالی کمتر و به لحاظ تامین علوفه نیز در عرصه های مرتعی جامعه عشایر با مشکلات کمتری روبه رو است.

قندالی افزود: استانهای بوشهر، هرمزگان، خوزستان، بخشی از فارس، اصفهان و کرمان به دلیل پراکنش نامناسب با خشکسالی و کمبود علوفه مواجه هستند.