آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۲
بین الملل
۲۱

استقبال منطقه ای و جهانی از آتش بس

خبر پایان توقف حملات هوایی عربستان علیه یمن با استقبال بین المللی مواجه شد. در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: همان طور که پیشتر اعلام کرده بودیم، بحران یمن راه حل نظامی ندارد. بر همین اساس برقراری آتش بس و توقف کشته شدن انسان های بی گناه و بی دفاع یک گام به پیش برای تامین صلح و ثبات در منطقه است.

به گزارش ایسنا، واشنگتن، قاهره، دوحه و اسلام آباد نیز در بیانیه های جداگانه ضمن استقبال از توقف حملات عربستان و همپیمانانش به یمن تحت عنوان عملیات «طوفان قاطع» حمایت خود را نسبت به از سرگیری روند سیاسی در یمن اعلام کردند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اعلام خرسندی امریکا از توقف عملیات «طوفان قاطع» به رهبری عربستان اظهار کرد: واشنگتن از آغاز روند سیاسی در یمن حمایت می کند و زمینه ارسال هرچه سریعتر کمک های بشردوستانه به یمن را فراهم خواهد کرد.

دولت قطر که همپیمان عربستان در این نبرد بود نیز از اعلام توقف عملیات موسوم به «طوفان قاطع» علیه یمن و آغاز مرحله جدید تحت عنوان «عملیات احیای امید» که گفته می شود محوریت آن عملیات ضدتروریستی، عملیات امدادرسانی و احیای مذاکرات سیاسی در یمن است استقبال کرد اما در عین حال در جهت حمایت از ریاض از تمام طرف های یمنی خواست به منظور استقرار دوباره امنیت و صلح در یمن و منطقه از «عملیات احیای امید» حمایت کنند.

وزارت خارجه مصر هم در بیانیه ای از طرف های یمنی خواست تا هرچه سریعتر به خشونت ها پایان داده و از طریق مذاکرات و دوری ازهرگونه اقدام تحریک آمیز به اختلافات خود پایان دهند.