آرشیو سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۵
اقتصادی
۴

توقیف 66 هزار قلم محصولات لبنی غیراستاندارد در استان تهران

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران گفت: 66هزار و 374 عدد انواع محصولات لبنی غیراستاندارد در سال 1393 توقیف شد.

به گزارش «نسیم» مسلم بیات از توقیف 66 هزار و 374عدد انواع محصولات لبنی غیراستاندارد طی سال گذشته خبر داد و نسبت به مصرف لبنیات باز و فله ای همزمان با آغاز فصل گرما هشدار داد.

وی افزود: در جریان بازرسی های کارشناسان استاندارد در سال 1393، انواع فرآورده های لبنی غیراستاندارد شامل 35 هزار و 880 عدد بستنی، 9200 بطری دوغ، 15 هزار و 150 عدد خامه و ماست، 5300 عدد پنیر، هزار بسته شیر و 1800 کیلوگرم کره در واحدهای تولید و عرضه در استان تهران شناسایی و توقیف شد.

مدیر کل اداره استاندارد تهران ضمن تاکید بر مصرف لبنیات کارخانه ای و دارای نشان استاندارد، نسبت به مصرف لبنیات باز و فله ای، همزمان با شروع فصل گرما هشدار داده و تاکید کرد: هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضا دقت شود.

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران در خصوص مصرف انواع لبنیات گفت: از مصرف پنیر تازه (پنیر تازه زمانی قابل مصرف است که به مدت دو ماه در آب نمک و داخل یخچال باقی بماند تا عاری از آلودگی های میکروبی شود) و تهیه بستنی های سنتی از شیر پاستوریزه و استفاده از هرگونه رنگ مصنوعی در بستنی پرهیز شود.

بیات توصیه کرد که کشک مایع قبل از مصرف به مدت 10 تا 20 دقیقه جوشانده شود و علائم کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد. همچنین از مصرف خامه و کره غیرپاستوریزه خودداری شود و کره بسته بندی شده پاستوریزه فقط یک هفته در یخچال نگهداری شود و برای نگهداری بیش از یک هفته از فریزر استفاده شود.

بر اساس این گزارش، در حمل و نقل محصولات لبنی از کارخانه به بازار باید از وسائل نقلیه یخچال دار استفاده شود. همچنین در فروشگاه نیز باید تا زمان فروش در یخچال نگهداری شود، به ویژه در مورد شیر و دوغ از نوع بسته بندی نایلونی که امکان فساد در آن بالاست.