آرشیو یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۹
فرهنگ و هنر
۲۳
گزارش خبری

برگزیدگان اولین همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی معرفی شدند: پیشنهاد ایجاد جایزه بازنویسی و بازآفرینی متون عامه و کهن

اولین همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذریزدی با معرفی برگزیدگان بخش های مقاله، شعر و داستان در یزد به کار خود پایان داد. این همایش یک روزه با موضوع «آذر یزدی، مطالعه و فرهیختگی» در سه بخش مقاله، شعر و داستان در دو رده سنی زیر 18 سال و رده سنی 18 تا 35 سال برگزار شد و با معرفی برگزیدگان هر بخش به کار خود پایان داد.

در بخش مقاله که تنها در رده سنی 18 تا 35 سال آثار ارسال شده بود، فاطمه قانع، ذبیح الله فتحی فتح و مهدیه السادات سالاری به ترتیب به عناوین برتر دست یافتند. در بخش داستان بزرگسالان به ترتیب حمزه ولی پور، محمدرضا عزیزی و علیرضا همایون و در بخش داستان کودک و نوجوان نیز به ترتیب سمیرا قیومی، محتاش حائری و آزاد معلم به عنوان برگزیده معرفی شدند. در شعر بزرگسالان نجمه بنائیان، مرضیه فرمانی و مریم حقیقت برگزیده شناخته شدند، در شعر کودک فائزه زرافشان و در بخش شعر سنی زیر 18 سال فاطمه نوری احمدآبادی به عنوان برگزیده و تجلیل شدند. «مصطفی رحماندوست»، نویسنده برجسته کشور هم در آیین اختتامیه گفت: با بیان اینکه در این همایش از آذر گفته شد ولی چیزی از این همایش برای خودمان نگفتیم و چیزی نیز برای آذر نگفتیم. وی با بیان خاطره ای از آذر یزدی، به تنهایی و سادگی زندگی پدر ادبیات نوین کودکان کشورمان اشاره کرد. وی همچنین پیشنهاد کرد جایزه‎‎ای تحت عنوان بازنویسی و بازآفرینی متون عامه و کهن برای ادبیات کودکان اتفاق بیفتد تا به زحمات کسانی که راه آذر یزدی را ادامه داده اند و حلقه رابطی درست میان ادبیات دیروز و مخاطبان امروز شده‎‎اند، ارج گذاشته شود. رحماندوست همچنین در این بیانیه، ایجاد کتابخانه تخصصی متون بانوشته شده کهن کودکان و ایجاد هسته ای در بنیاد نخبگان یزد برای نخبگان ادبی به بهانه آذر یزدی را خواستار شد.