آرشیو دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۰
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

مصرف شیر و جذب آهن

دکتر گلاله اصغری (فوق تخصص تغذیه کودکان)

دخترم حدود یک سال دارد. از حدود شش ماهگی تغذیه تکمیلی او را با غذاهای سبک شروع کردم اما او تمایل زیادی به خوردن شیر پاستوریزه نشان می دهد و حتی غذاهایی همچون فرنی را که حاوی شیر است بیشتر دوست دارد. از آنجایی که کلسیم مانع جذب آهن می شود نگرانم که او دچار کمبود آهن و کم خونی شود. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا باید استفاده شیر را برای دخترم محدود کنم؟

کودک تا زمانی که با شیر مادر تغذیه می کند با کمبود آهن مواجه نخواهد شد اما از سن 4 تا 6 ماهگی با شروع استفاده از غذای کمکی، کودک به منابع آهن احتیاج پیدا خواهد کرد. والدین برای رفع نیاز فرزندشان به آهن باید از قطره و مکمل های آهن استفاده کنند. در مورد کودکانی که به استفاده از شیر تمایل بیشتری نشان می دهند نباید سعی کنیم استفاده کودک را محدود کنیم. زیرا او کم کم علاقه اش را به خوردن شیر از دست می دهد.

نکته مهم این است که زمان استفاده از مکمل آهن با مصرف شیر فاصله داشته باشد. بهترین زمان برای مصرف مکمل های آهن ظهر بعد از صرف ناهار است. کودکی که ناهار خود را به طور کامل صرف کرده تا دو یا 3 ساعت تمایلی به خوردن شیر نخواهد داشت در چنین شرایطی کودک دچار مشکل عدم جذب آهن نمی شود.

هرگز تغذیه با شیر را با جایگزین کردن غذاهای دیگر از برنامه غذایی فرزندتان حذف نکنید زیرا شیر املاح و ویتامین های مورد نیاز برای رشد کودک را فراهم می کند.