آرشیو دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۲۰
فرهنگ و هنر
۲۳

موسیقی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی:«رهبری» درباره ادغام ارکسترها توضیح دهد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درپی حواشی پیش آمده برای ارکستر سمفونیک ملی ایران طی روزهای اخیر ضمن ارائه توضیحاتی، تاکید کرد: فکر می کنم آقای رهبری باید پیرامون فضای پیش آمده، توضیح بدهد. بهرام جمالی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه بزودی بیانیه ای از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیرامون حاشیه های پیش آمده ارکستر سمفونیک ملی ایران منتشر خواهد شد، توضیح داد: طی روزهای اخیر من از رسانه ها متوجه شدم که حاشیه هایی همچون انتقاد نوازندگان از قراردادهای مالی و همچنین اخراج آنها از سوی مدیر هنری ارکستر به وجود آمد که لازم است توضیحاتی را پیرامون این اتفاقات ارائه دهم.

ادغام ارکسترها اتفاق خوبی نیست

در خبری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: ارکستر ملی و سمفونیک دو کارکرد کاملا متفاوت دارند. این دو ارکستر از نظر شیوه نوازندگی هم تفاوت ماهوی دارند و ادغام دو ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک اتفاق خوبی نیست. عبدالحسین مختاباد در گفت و گو با فارس در خصوص «ارکستر سمفونیک ملی ایران» به رهبری علی رهبری گفت: ادغام دو ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک اتفاق خوبی نیست. شاید خیلی از نوازندگان ارکستر سمفونیک نتوانند آثار ایرانی را آن طوری که مد نظر آهنگساز و رهبر است، به اجرا دربیاورند.

وی افزود: رهبری ارکستر ملی هم تخصص ویژه ای می خواهد که شاید آقای رهبری نتواند این کار را انجام دهد. شما یک نوازنده کمانچه و یک نوازنده ویولن را درنظر بگیرید؛ دنیای این دونوازنده کاملا متفاوت است. این عضور شورای شهر تهران ادامه داد: شاید وزارت ارشاد به خاطر مضیقه های مالی دست به چنین عملی زده است ولی حتما باید ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک جایگاه های مستقل خودشان را داشته باشن