آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۰
سیاسی
۲

روحانی: غربی ها به دنبال انحصار علم هستند

رئیس جمهور با بیان این که از زمان اسلام تا قرن ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: مسلمانان به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودند، اما غرب می خواهد دانش را گروگان بگیرد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز در آیین بزرگداشت مقام معلم افزود: ایراد غرب این است که به هر دانشی می رسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان می گیرد برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی، اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون این که به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ما باید هر چیز را در سر جای خود ببینیم، گفت: تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام به عهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه هاست، حوزه ها هم که جای خود را دارند، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است، اما نمی شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود. روحانی افزود: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانش آموز فعلی با دانش آموز سابق به لحاظ دسترسی به منابع گوناگون در فضای مجازی متفاوت است و اطلاعات بیشتری در اختیار دارد، گفت: فضای مجازی شمشیر دولبه است؛ هم می تواند سود داشته باشد و هم می تواند خطرناک شود؛ وظیفه مهم آموزش و پرورش این است که آموزش دهد جوانان چگونه از این فضا بدرستی استفاده کنند. روحانی اضافه کرد: دائم به دنبال محدود کردن جوانان هستیم، البته محدودیت لازم است اما بالاتر از آن مصون کردن است و این هنر است.