آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۶
سیاسی
۲

رئیس جمهور عراق، امروز در تهران

«فواد معصوم هورامی» رئیس جمهور عراق در حالی امروز در راس هیاتی متشکل از وزرای گردشگری، محیط زیست و تجارت این کشور به ایران سفر می کند که این اولین سفر رئیس جمهور جدید عراق به ایران به دعوت حسن روحانی و در چارچوب گسترش روابط دوجانبه دو کشور همسایه است.

مقامات عراقی که تاکنون بارها از نقش مثبت ایران در مقابله با تروریسم در این کشور سخن گفته و حمایت های تهران در کمک به حفظ وحدت و ثبات سیاسی در این کشور را ستوده اند، امیدوارند که در این سفر، گام های بیشتری برای تحکیم مناسبات دو کشور برداشته شود. سفر سه روزه رئیس جمهور عراق به ایران پس از سفر حیدر العبادی، نخست وزیر در مهرماه و سلیم الجبوری، رئیس مجلس در آبان ماه انجام می گیرد تا زنجیره سفر مقامات ارشد این کشور به تهران تکمیل شود و روابط در تمامی سطوح با دولت جدید عراق گسترش و توسعه یابد.

در عراق طبق قانونی نانوشته، رئیس جمهور باید از میان جریانات کردی انتخاب شود و معصوم که از مقامات حزب اتحادیه میهنی است، همچون سلف خود جلال طالبانی روابط حزبی گسترده ای نیز با جمهوری اسلامی ایران دارد. اگرچه جایگاه ریاست جمهوری در عراق به دلیل نظام پارلمانی و نخست وزیری آن بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، اما از نظر بین المللی دارای جایگاه ویژه ای است که در سیاست خارجی کشور نیز اثرگذار است. به عقیده صاحبنظران، سفر فواد معصوم، رئیس جمهور 76 ساله عراق را می توان در راستای تبادل نظر درباره اوضاع امنیتی عراق، روابط سیاسی و اقتصادی تهران- بغداد و نیز رایزنی های منطقه ای در خصوص بحران های یمن و سوریه دانست که دو کشور در این رابطه با یکدیگر اشتراک نظر کاملی دارند و این موضوع می تواند به هم افزایی سیاست خارجی و افزایش فعالیت های منطقه ای و بین المللی برای فائق آمدن بر این بحران ها منجر شود.