آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۳۰۶
سیاست
۳

کوتاه دیپلماسی

شرط ایران برای بازرسی به روایت فابیوس

ایرنا: وزیر خارجه فرانسه مدعی شد ایران درخواست کرده است پیش از بازدید بازرسان بین المللی از سایت های هسته ای، در صورت وجود شبهه های مبنی بر تخلف از توافق هسته ای با گروه 1+5، 24 روز مهلت داشته باشد. به گزارش آسوشیتدپرس، «لوران فابیوس» گفت ایران در پی برخورداری از مهلتی 24روزه از زمانی است که احتمال تخلف ایران از مفاد توافق گزارش می شود تا زمانی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از سایت هسته ای مربوطه را می یابند. فابیوس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مدت زمانی 24روزه «چیزهای زیادی می توانند ناپدید شوند»، نحوه برچیده شدن تحریم های ضدایرانی را از دیگر مسائل مهم موجود خواند.

تحریم 2 شرکت هوایی به ‎خاطر کمک به «ماهان»

بی بی سی: وزارت دارایی آمریکا یک شرکت عراقی و یک شرکت اماراتی را به خاطر کمک به ایران در خرید هواپیمای دست دوم، تحریم کرد. شرکت عراقی «الناصر ایرلاینز» و شرکت هوایی «اسکای بلو برد»، مستقر در امارات، به خاطر کمک کردن به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم شده اند. این اقدام دولت آمریکا پس از آن انجام می گیرد که یک مقام اسرائیلی به تندی از دولت باراک اوباما به خاطر خرید هواپیماهای مسافربری توسط ایران، انتقاد کرد. به گفته وزارت دارایی آمریکا، شرکت ناصر ایرلاینز به هواپیمایی ماهان، برای خرید 9 هواپیمای ایرباس کمک کرده است. به جز این دو شرکت، چند فرد هم به فهرست تحریم آمریکا اضافه شده اند. به موجب تحریم های آمریکا، اموال تحریم شدگان در آمریکا توقیف می شود و شرکت ها و اشخاص، دیگر حق معامله با آنها را نخواهند داشت.

گلاب گیری دیپلماتیک در کاشان

ایسنا: رضا سیدان، نایب رئیس شبکه ای شورای انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها، خبر داد: شهردار کاشان و رئیس شورای نیاسر از سفیران خارجی مقیم ایران و خانواده های آنها برای سفری یک روزه به کاشان دعوت کردند تا از نزدیک با مراسم گلاب گیری در این شهر آشنا شوند.