آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۵
اخبار کشور
۱۰

معاون پژوهش فارس:برخلاف ادعای هاشمی ژاپن از دارندگان بیشترین بودجه نظامی در جهان است

معاون پژوهش فارس در رابطه با اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: معنای نظریه هاشمی این است که اگر آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دنبال تحدید نظامی ایران هستند، باید این امر را به دیده یک موهبت ببینیم!

سید یاسر جبرائیلی طی یادداشتی با عنوان «آیت الله رفسنجانی و تفسیر کژتاب از الگوی توسعه ژاپن» با اشاره به این سخن هاشمی در سومین همایش فرهیختگان دانشگاه آزاد که توسعه ژاپن نتیجه محدودیت این کشور در توسعه نظامی بوده است، تاکید کرد: با روش و متغیرهایی که آقای هاشمی انتخاب کرده اند، ممکن است صاحب نظر دیگری یافت شود که توسعه کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه را نتیجه هزینه زیاد برای امور نظامی (طبق آمار سال 2014؛ آمریکا 581 میلیارد دلار، انگلیس 61/8 میلیارد دلار و فرانسه 53/1 میلیارد دلار) بداند.

وی افزود: بر فرض که آقای هاشمی در مطالعات خود رابطه مستقیمی میان حذف نیروی نظامی و رشد و توسعه ژاپن کشف کرده باشند، اما از آنجائیکه گزاره مشاهداتی ایشان فقط و فقط یک مورد(ژاپن) بوده، و نیز شاهدی برای تکرار این مدل در شرایط متنوع وجود ندارد، تعمیم این گزاره و تبدیل آن به قانون، مشکل منطقی داشته و فاقد شروط اولیه استقراء است. لذا ایشان می بایست دایره مطالعاتی خود را گسترده تر کرده و شواهد دیگری برای اثبات نظریه خود فراهم آورند.

جبرائیلی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرد: کشور ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم نه مورد حمله نظامی قرار گرفته و نه حتی تهدید به حمله نظامی شده، یکی از دارندگان بیشترین بودجه نظامی در میان کشورهای جهان است. طبق آمار موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، ژاپن در سال 2014 با هزینه نظامی 47/7 میلیارد دلار، در رتبه هفتم جهان از نظر میزان هزینه های نظامی قرار داشته است. وی در پایان نوشت: جای خوشحالی است که آقای هاشمی، در کنار باوری که به رویکرد نئولیبرالی داشته اند به الگوی ژاپنی نیز توجه کرده و آن را مورد مطالعه قرار داده اند و انحصار شکسته اند، اما امید داریم همزمانی ارائه نظریه توسعه ایشان با تلاش آمریکا برای محدودسازی توان نظامی و موشکی ایران از دریچه مذاکرات هسته ای، تصادفی و اتفاقی باشد.