آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۶
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون وزیر راه و شهرسازی:17 مغروقه امسال از آبراه اروند و رودخانه کارون خارج می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 100 میلیارد ریال برای خارج کردن 17 مغروقه در آبراه اروند و رودخانه کارون طی امسال تخصیص یافته است.

محمد سعیدی نژاد در حاشیه آیین افتتاحیه فاز نخست حوضچه خشک در شرکت صنایع دریایی ساحل اروند شمار مغروقه های رودخانه های کارون و اروند را 112 فروند خواند و گفت: خارج سازی مغروقه ها علاوه بر افزایش ظرفیت تردد کشتی ها با تناژ بالابه افزایش رونق اقتصاد منطقه نیز کمک می کند.

وی لایروبی اروندرود را برای تردد کشتی ها ضروری دانست و گفت: لازم است برای افزایش ظرفیت کشتی ها در این منطقه، دهانه ورودی اروندرود با همکاری طرف عراقی لایروبی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم با آماده شدن شرایط از لحاظ سیاسی و حل وفصل مسائل سیاسی با عراق، این کار زودتر آغاز شود و ظرفیت کشتی های ورودی به بندر خرمشهر نیز افزایش یابد.

سعیدی نژاد افزود: توسعه دریا محور از مهم ترین سیاست کلی نظام در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، فاز نخست پروژه شامل حوضچه خشک و اسکله ها است که با اعتبار بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال و در مدت زمان 25 ماه ساخته شد که از این پس از خروج بسیاری از شناورهای تعمیراتی از کشور جلوگیری می شود.

فاز مذکور 30 درصد از کل پروژه را در بر می گیرد و حوضچه خشک با میزان سرمایه گذاری شش هزار میلیارد ریال از سوی شرکت شهرک صنایع دریایی ساحل اروند و در زمینی به مساحت 54 هکتار و ظرفیت اشتغال دو هزار و 500 نفر در زمینه ساخت و تعمیر شناورهای دریایی کار خود را آغاز کرد.

این حوضچه پس از دو حوضچه خشک دولتی موجود، سومین حوضچه دولتی و نخستین حوضچه بخش خصوصی است.

طرح حوضچه خشک شرکت شهرک صنایع دریایی سال اروند به منظور انجام تعمیرات شناورها و کشتی های تا 16 هزار تن ظرفیت در ساحل شرقی اروند در خرمشهر به بهره برداری رسید.