آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۶
صفحه آخر
۱۲

زنجیره انسانی چشم بادامی ها در اعتراض به حضور نظامی آمریکا اطراف پارلمان ژاپن تشکیل شد

هزاران تظاهر کننده ژاپنی با تشکیل زنجیره انسانی در اطراف پارلمان این کشور، به برنامه ساخت پایگاه هوایی جدید آمریکا در اوکیناوا اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیروز 15 هزار تظاهرکننده ژاپنی، دور ساختمان پارلمان این کشور در توکیو حلقه زدند و پارچه نوشته هایی به دست گرفتند که روی آن عبارت «نه به هنوکو» نوشته شده بود.

«هنوکو» یک منطقه ساحلی کوچک در اوکیناوا است که توکیو و واشنگتن قصد دارند پایگاه نظامی «فوتنما» را که هم اکنون در «گینووان» قرار دارد به آنجا منتقل کنند. معترضان خواستار خروج همه نظامیان آمریکایی از کشورشان هستند.

اوکیناوا محل استقرار بیش از نیمی از 47 هزار نظامی آمریکایی است که بر اساس اتحاد نظامی دوجانبه در ژاپن به سر می برند.

برنامه انتقال پایگاه فوتنما که نخستین بار سال 1996 مطرح شد باعث خشم اهالی اوکیناوا شده است و آنها معتقدند این پایگاه باید تعطیل شود و جایگزین آن در یک ایالت دیگر یا خارج از ژاپن ساخته شود.

تظاهرکنندگان ژاپنی همچنین مخالفت خود را با برنامه آمریکا برای استقرار هواپیماهای سی وی -22 اوسپری در پایگاه هوایی یوکوتا توکیو اعلام کردند. تظاهرات دیروز یک هفته پس از آن برگزار شد که 35 هزار نفر در اوکیناوا به رهبری فرماندار این ایالت علیه برنامه ساخت پایگاه آمریکایی تظاهرات کردند.