آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۶
صفحه آخر
۱۲

تبرئه پلیس قاتل این بار در کلیولند سیاه پوستان معترض به خیابان ها بازگشتند

تبرئه افسر پلیس سفیدپوست قاتل که دو شهروند سیاه پوست آمریکایی را به ضرب گلوله از پای درآورده بود بار دیگر خشم جامعه سیاهپوستان آمریکا را از نژادپرستی سیستماتیک و گسترده در دستگاه قضایی و پلیس این کشور برانگیخت.

در سال 2012 دو سرنشین یک دستگاه خودرو که هر دو سیاهپوست بودند با شلیک بیش از 130 گلوله ماموران پلیس کشته شدند. «مایکل برلو»یکی از 13 افسر پلیسی بود که در پی یک تعقیب و گریز خیابانی طولانی به خودرو این دو سیاهپوست شلیک کرده بودند. مقامات دادستانی گفتند او روی کاپوت خودرو ایستاده بود و از میان شیشه جلویی بیش از 49 گلوله به داخل خودرو شلیک کرده بود. قاضی دادگاه در نهایت به این نتیجه رسید که وی منطقی عمل کرده است!

اما تبرئه این افسر سفیدپوست در شهر کلیولند در ایالت اوهایو آمریکا بار دیگر معترضان به کشتار هدفمند سیاهان و تبرئه پلیس های قاتل را به خیابان ها کشاند و معترضان به این حکم در نزدیکی محل دادگاه علیه نژادپرستی تظاهرات کردند.

آنها فریاد می زدند «اگر عدالت نباشد، صلح نخواهد بود». تظاهر کنندگان همچنین شعار می دادند «پلیس نژادپرست نمی خواهیم». در پی این تظاهرات شماری از معترضان نیز توسط پلیس «کلیولند» دستگیر شدند.

پال کریستالو، وکیل خانواده زوج سیاهپوست مقتول که آشکارا از نتیجه دادگاه ناراضی بود گفت: «پریدن روی کاپوت یک خودرو و شلیک 49 گلوله به طرف دو فرد غیرمسلح را نمی توان بی گناهی تلقی کرد.»

در فیلم دیگری که روز شنبه منتشر شد، ماموران پلیس را در شهر فردریک ایالت مریلند نشان می دهد که به مردی که پشت فرمان خودرو دچار حمله قلبی شده است، بدون توجه به وضع اورژانسی وی با شوک برقی و اسپری فلفل حمله می کنند.

این اولین بار نیست که پلیس های قاتل توسط دستگاه قضایی آمریکا تبرئه می شوند مقامات قضایی آمریکا 22 اردیبهشت ماه نیز اعلام کردند افسری که دو ماه قبل یک جوان سیاه پوست غیرمسلح را در شهر «مدیسون» ایالت ویسکانسین به قتل رسانده بود، دچار تخلف نشده و با اتهامی روبرو نخواهد شد. پیش از آن نیز چندین پلیس قاتل سیاهپوستان تبرئه شده بودند که اعتراضات گسترده ای را در آمریکا به دنبال داشت.