آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

آیا بیوپسی سینه خطر دارد؟

دکتر ربابه طاهری پناه ( جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی)

زنی 48 ساله هستم، 8 ماه پیش به دلیل وجود درد در ناحیه قفسه سینه پس از انجام تست ماموگرافی و بیوپسی سینه پزشکم دستور انجام گاید سونوگرافی را داده ولی به دلیل اینکه شناختی از انجام این آزمایش ندارم ترس بیش از اندازه، مانع انجام آن شده است، لطفا کمی در مورد گاید سونوگرافی توضیح دهید. آیا این آزمایش با درد همراه است یا خیر؟ مدت زمان آن چقدر است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت هرگاه توده ای درون سینه دیده شود، دستور بیوپسی تحت گاید سونوگرافی داده می شود، این آزمایش به نوعی نمونه برداری است، به این طریق که با هدایت وسیله ای از طریق سونوگرافی نمونه برداری انجام می شود و معمولا پزشک با استفاده همزمان از دستگاه سونوگرافی و مشاهده منطقه مورد نظر در مانیتور یا دستگاه ماموگرافی سوزن را در منطقه مشکوک وارد می کند و نمونه های متعددی از بافت سینه یا ضایعه و توده مورد نظر را به دست می آورد.

همچنین انجام این آزمایش همراه با هیچ گونه دردی نبوده و حتی نیازی به بی هوشی هم وجود ندارد، انجام نمونه برداری به روش گاید سونوگرافی در مدت زمانی کوتاه تر از 2 دقیقه انجام می شود. انجام نمونه برداری از این طریق روشی سریع، دقیق، ایمن و کم عارضه است که بیماران پس از انجام آن هیچ شکایتی از درد و ناراحتی ندارند.