آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۹
جهان
۶

تفاهم اسرائیل و گروه های مسلح سوری

رژیم صهیونیستی به منظور دور کردن تهدیدها از خود در مرزهای سوریه، با گروه های مسلح در سوریه به تفاهم هایی دست یافته است.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین های اشغالی نوشت: اسرائیل اخیرا به تفاهم های مستقیم و غیرمستقیمی با گروه های مسلح مختلف در طرف دیگر مرزهای سوریه دست یافته است. به موجب این تفاهمات از تهدیدها بر ضد اسرائیل و حمله به آن، از مناطقی که تحت کنترل افراد مسلح است ممانعت می شود.

منابع امنیتی اسرائیل درباره تهدیدهایی که نظام اسد برای تل آویو دارد به عاموس هرئیل، تحلیلگر امور نظامی هاآرتص گفتند: ارتش سوریه، همچنان فقط کنترل بخش کوچکی از جانب شمالی مرزها با اسرائیل را در اختیار دارد و این یعنی، تهدیدهای ارتش سوریه، محدود و کم است.

این منابع اشاره کردند، استفاده افراد مسلح از موشک های آمریکایی تاو، عامل موثری در نبردهای اخیر در صحنه سوریه بود. آنها تاکید کردند این موشک ها که اخیرا از کشورهای خلیج (فارس) بارگیری شده بود، می تواند کیفیت حملات افراد مسلح را به خودروهای زرهی وابسته به ارتش سوریه بهبود بخشد. اما در مقابل، بشار اسد نیز همچنان از توانایی های حزب الله، سپاه ایران و محموله بارهای سلاح روسیه که به بندر طرطوس می رسد استفاده می کند.

به نوشته الاخبار، کانال دو تلویزیون اسرائیل، چند روز پیش اعلام کرده بود، ارزیابی های اطلاعاتی اسرائیل، حاکی از آن است نظام بشار اسد، همچنان در مقابل فشارهای میدانی گروه های مخالف، از جمله القاعده مقاومت می کند و با وجود خسارت های شدیدی که اخیرا متحمل شده است، بر اساس ارزیابی های اطلاعاتی، فرضیه سقوط اسد را بعید می دانند.