آرشیو پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۹
سلامت
۱۶

درمان شکستگی دندان کودک

در صورت شکسته شدن دندان کودک براساس ضربه یا سانحه، بهتر است دندان را بلافاصله داخل بزاق دهان کودک یا سرم فیزیولوژی قرار داد و در کوتاه ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کرد. هر چه این زمان کوتاه تر باشد، موفقیت درمان بیشتر است.

دکتر ابراهیم امین صالحی، رئیس انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی ایران به جام جم گفت: شکستگی دندان بچه ها به دو حالت اتفاق می افتد؛ گاهی دندان با ریشه در می آید و گاه بر اثر ضربه قسمتی از دندان شکسته می شود که بهتر است آن قسمت شسته شود و در بزاق دهان کودک یا سرم فیزیولوژی قرار بگیرد. بخش شکسته دندان نباید خشک شود چون شکننده خواهد شد و قابل استفاده نخواهد بود.

این دندانپزشک افزود: می توان قسمت شکسته دندان را با باندینگ های مخصوص سر جای خود قرار داد. اگر این کار انجام نشود، ممکن است کودک از نظر روانی تحت تاثیر حس های منفی قرار گیرد. خیلی از بچه هایی که دندان هایشان دچار شکستگی می شود، دچار افت تحصیلی و به دلیل مسخره شدن از سوی همکلاسی هایشان، منزوی می شوند.

درست کردن دندان شکسته صرفا برای زیبایی نیست بلکه کودک به آن نیاز دارد زیرا شکستگی دندان در صحبت کردن تاثیر منفی می گذارد.

وی تاکید کرد: با مراجعه سریع به دندانپزشک ترمیمی می توان دندان شکسته کودک را بدون آن که هیچ صدمه اضافی به بافت آن وارد شود با استفاده از باندینگ و مواد چسبنده مخصوص اصلاح کرد.