آرشیو شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۲۵۶
اقتصاد
۴
نگاه کارشناس - 1

باید بی اعتمادی ها را از بین برد

داریوش قنبری

یکی از معضلات موجود برای افزایش تولید، مشکل سرمایه گذاری است. این مشکل درواقع باعث وارد آمدن آسیب های جدی به تولید، اشتغال و رشد اقتصادی می شود. یکی از راه هایی که می توان با کمک آن این مشکل را برطرف کرد، سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور است. به طور پیش فرض می توان سرمایه ایرانیان خارج از کشور، را سرمایه هنگفتی دانست که بالطبع آمار دقیقی از میزان سرمایه های آنها در دست نیست. اما براساس حدس و گمان و همچنین آمارهای دیگری که در این زمینه در دسترس است پیش بینی ها حکایت از کم نبودن این سرمایه ها دارد. از جمله این آمارها، آماری است که نشان می دهد متوسط سواد ایرانی های مقیم امریکا، از متوسط مهاجران سایر کشورها بیشتر است، طبیعی است که در این صورت از نظر درآمد و جایگاه اجتماعی بالایی دارند.

به هر حال تخمین هایی که از توان سرمایه گذاران ایرانیان خارج از کشور وجود دارد، رقم 400 میلیارد دلار را نشانه می گیرد و این رقم تا بیش از هزار میلیارد دلار هم می رسد. حتی اگر 400 میلیارد دلار هم وارد کشور شود، انقلابی در عرصه صنعت و اشتغال به وجود می آید و می تواند اقتصاد ایران را از از نظر کیفی به مدار بالاتری برود که اگر این اتفاق با آزاد شدن دارایی های ایران همراه شود، تاثیرات به مراتب بیشتری هم خواهد گذاشت.

یکی از مهم ترین موانعی که برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج کشور و خارجی های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد، عدم اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. در دولت اصلاحات تلاش شد که در این رابطه اعتمادسازی صورت بگیرد اما در دولت قبل این وضعیت تغییر کرد، متاسفانه این گسست باز هم بی اعتمادی را افزایش داد. به همین خاطر لازم است که مسوولان در این رابطه تصمیمات درست بگیرند تا بی اعتمادی از بین برود. در اقتصاد ایران همواره جذاب ترین بخش برای سرمایه گذاری، حوزه انرژی بوده و پس از آن بخش صنعت. در حال حاضر اگر برنامه ریزی کافی وجود داشته باشد می توان در صنعت گردشگری هم رشد را تجربه کنیم.

کارشناس اقتصادی