آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۸۱
اقتصاد
۶

بانک های یونان تعطیل شدند

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در نطقی تلویزیونی گفت که تمامی بانک های این کشور به مدت یک هفته تعطیل خواهند ماند و بازار بورس آتن نیز به مدت یک روز بسته است. افزون بر این شهروندان یونان تنها اجازه خواهند داشت روزانه حداکثر 60 یورو از دستگاه های خودپرداز برداشت کنند. لازم به ذکر است این تصمیم به دنبال آن اتخاذ شد که مردم یونان با هجوم به بانک ها اقدام به خروج پس انداز های خود کردند.

بحران بانکی در یونان پس از آن تشدید شد که دولت این کشور خواستار برگزاری همه پرسی برای تعیین تصمیم درباره ریاضت های اقتصادی پیشنهادی بستانکاران بین المللی شد، اما صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا که از آتن طلبکار هستند، اعلام کردند که تنها در صورت پذیرفتن شروطی مشخص حاضر به ادامه کمک مالی به یونان می شوند، از جمله صرفه جویی و اصلاح ساختارهای اقتصادی.

یادآوری می شود مذاکرات یونان و اعتباردهندگان بین المللی بر سر ارایه بسته کمکی جدیدی به این کشور در روز جمعه (26 ژوئن) همزمان با اعلام برگزاری همه پرسی در این کشور به بن بست رسید و امروز آخرین فرصت یونان برای بازپرداخت قسط 6/ 1 میلیارد یورویی به صندوق بین المللی پول (آی ام اف) است. انتظار نمی رود یونان توانایی بازپرداخت بدهی اش را داشته باشد و به باور کارشناسان این شرایط یونان را بیش از پیش به سوی خروج از حوزه کشورهای یورو سوق داده است.