آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۳۲۸۱
اقتصاد
۶
نگاه

اشتباه پشت اشتباه

فیروز دولت آبادی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه سه ماه فرصت دارد تا موضوع سوریه را به شکلی حل کند، زیرا می داند اگر دولت ائتلافی در ترکیه تشکیل نشود و نتواند مساله سوریه را هم به جایی برساند، در انتخابات زود هنگام حزب حاکم عدالت و توسعه همین آرایی را هم که در انتخابات اخیر به دست آورد، از دست خواهد داد. بنابراین دولت ترکیه رو به سوی ارتش آورده است و گفته می شود دولت دستوری را برای ارتش صادر کرده تا وارد خاک سوریه شود. اما اینکه ارتش از این دستور اطاعت کند و به صورت گسترده وارد سوریه شود غیر ممکن به نظر می رسد. البته شاید نیروهای ترک وارد مناطق حیاتی شوند ولی اینکه این یگان بخواهد 40 کیلومتر وارد خاک سوریه شود به این معنی است که ترکیه قصد دارد خود را وارد جنگی تمام عیار کند که پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت. حمله ترکیه به سوریه رسما نقض حاکمیت سوریه خواهد بود و قطعا از سوی سایر کشورهای منطقه و جهان محکوم خواهد شد و از طرف دیگر این اقدام مطمئنا با مخالفت شدید اپوزیسیون و افکار عمومی داخلی ترکیه مواجه می شود، هر چند ترکیه طی سال های گذشته از تروریست ها حمایت کرده است.

در نتیجه به نظر می رسد دولت تلاش دارد تا ارتش این کشور را قانع کند با حمایت بیشتر از تروریست های داخل سوریه، حاشیه امن و ابتکار عمل را در اختیار آنها قرار دهد، بلکه کار بشار اسد را یکسره کنند که اگر در این هدف نیز به نتیجه مثبتی دست نیابد قطعا به ضرر دولت ترکیه و اردوغان تمام خواهد شد.

با این شرایط می توان گفت اگرچه گفته می شود که اردوغان دستور حمله به سوریه را صادر کرده است اما این موضوع پیامدهای جبران ناپذیری را برای ترکیه در پی خواهد داشت. آنها چهار سال است که خود را وارد بحران سوریه کرده اند و اکنون می خواهند به طور مستقیم وارد عمل شوند. با این اقدام دولت ترکیه می خواهد اشتباه چهارساله خود را با اشتباهی دیگر جبران کند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه