آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۵
جهان
۶

بانک های یونان تعطیل شد

بانک های یونان روز گذشته به دلیل جلوگیری از خروج سرمایه تعطیل شد و همین مساله بر بازار بورس این کشور نیز تاثیر منفی گذاشت. مجموع اقدامات دو روز گذشته بر نگرانی ها درباره آینده آتن و منطقه یورو افزوده است.

به گزارش جام جم و به نقل از آسوشیتدپرس، در پی نشست سرنوشت ساز روز شنبه وزرای دارایی حوزه یورو در بروکسل و اظهارات نخست وزیر یونان مبنی بر قوانین مربوط به کنترل سرمایه، بانک ها و بازار بورس یونان روز دوشنبه تعطیل شد و تا پس از رفراندوم یکشنبه آینده بسته خواهد بود.

مردم یونان صبح دیروز متوجه شدند حساب های بانکی آنها مسدود شده و بانک ها برای یک هفته تعطیل خواهند بود. در این مدت دستگاه های خودپرداز تنها 60 یورو در اختیار مشتریان قرار می دهند. همچنین تراکنش های خارجی متوقف می شود، اما تراکنش های آنلاین میان حساب های بانکی یونان همچون گذشته به کار خود ادامه می دهد. تصمیم آتن برای تعطیلی بانک ها در پی مسدودکردن نقدینگی یونان از سوی بانک مرکزی اروپا بود. تداوم بحران اقتصادی در یونان و تعطیلی بانک های این کشور باعث شده تا ارزش بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه با افتی بی سابقه 4درصد کاهش یابد. ارزش سهام در بیشتر بورس های اوراق بهادار آسیا نیز پس از آن که امید به حل مشکلات اقتصادی در یونان به ناامیدی تبدیل شد، سقوط کرد.

در این میان غربی ها از هیچ تلاشی برای باقیماندن یونان در حوزه یورو دریغ نمی کنند. صدراعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا یکشنبه شب در گفت وگوی تلفنی در آستانه پایان مهلت یونان برای پرداخت بدهی وام دهندگان اعلام کردند نباید بگذاریم یونان از حوزه یورو خارج شود. مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز در اظهاراتی خروج یونان از منطقه یورو را اتفاقی حاد و بحرانی خواند و در عین حال گفت خروج یونان از منطقه یورو هر چند تاثیری بر اقتصاد فرانسه نمی گذارد اما برای باقی ماندن یونان در منطقه یورو باید تلاش کرد. وزیر دارایی اتریش نیز در واکنش به مواضع اخیر یونان درباره دریافت کمک مالی خارجی گفت، خروج یونان از اتحادیه اروپا تقریبا اجتناب ناپذیر شده است. این اظهارات در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مقامات اروپایی نگرانند مردم یونان یکشنبه آینده در یک همه پرسی، با پذیرش شرایط وام دهندگان مخالفت کرده و همین امر به خروج یونان از حوزه یورو منجر شود.